Um cromossomo a mais e a inclusão escolar: as lacunas da legislação brasileira que retrocedem o desenvolvimento das pessoas com Síndrome de Down
Tipo
TCC
Data de publicação
2020-12
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Pereira, Isabela Cristina
Orientador
Andreucci, Ana Cláudia Pompeu Torezan
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Programa
Resumo
O presente trabalho tem como matéria central a importância da inclusão de alunos com
Síndrome de Down (SD) nas instituições de ensino regular, buscando compreender a trajetória
da legislação brasileira acerca da inclusão dessas pessoas e quais são os direitos pautados pelos
Poderes Públicos que facilitam essa inclusão. As pessoas com essa síndrome são detentoras de
uma deficiência intelectual que dificulta o desenvolvimento de suas habilidades cognitivas
rotineiras. Assim, o contato e a criação de um relacionamento com outras pessoas são
primordiais para que as pessoas com essa deficiência desenvolvam de maneira satisfatória suas
habilidades. Do ponto de vista jurídico, verificamos a existência de legislações no ordenamento
brasileiro que garantem a inclusão de pessoas com essa deficiência, todavia, ainda se faz
necessário criar métodos e ferramentas capazes de atender às necessidades dessas pessoas
dentro de uma instituição de ensino comum. As experiências e aprendizados adquiridos nessas
instituições são ferramentas chaves para o desenvolvimento das pessoas com Síndrome de
Down (SD).
The main theme of this study is the importance of including students with Down Syndrome (DS) in regular education institutions, seeking to understand the trajectory of Brazilian legislation about inclusion of these people and what are the rights governed by the Public Authorities that facilitate this inclusion. People with this syndrome have an intellectual disability that hinders the development of their routine cognitive skills. Thus, contact and creating a relationship with other people are essential for people with this disability to develop their skills satisfactorily. From the legal point of view, we verified the existence of laws in the Brazilian system that guarantee the inclusion of people with this disability, however, it is still necessary to create methods and tools capable of meeting the needs of these people within a common educational institution. The experiences and learning acquired in these institutions are key tools for the development of people with Down Syndrome (DS).
The main theme of this study is the importance of including students with Down Syndrome (DS) in regular education institutions, seeking to understand the trajectory of Brazilian legislation about inclusion of these people and what are the rights governed by the Public Authorities that facilitate this inclusion. People with this syndrome have an intellectual disability that hinders the development of their routine cognitive skills. Thus, contact and creating a relationship with other people are essential for people with this disability to develop their skills satisfactorily. From the legal point of view, we verified the existence of laws in the Brazilian system that guarantee the inclusion of people with this disability, however, it is still necessary to create methods and tools capable of meeting the needs of these people within a common educational institution. The experiences and learning acquired in these institutions are key tools for the development of people with Down Syndrome (DS).
Descrição
Palavras-chave
síndrome de down , inclusão escolar , desenvolvimento , down syndrome , school inclusion , development