Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Dissertações
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Dissertações
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Turma da Mônica: trajetória intertextual em 40 anos de história

    Thumbnail
    View/Open
    Thais Helena Affonso Verdolini2.pdf (1021.Kb)
    Thais Helena Affonso Verdolini3.pdf (2.573Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini11.pdf (1.290Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini10.pdf (1.963Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini9.pdf (2.118Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini8.pdf (2.568Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini7.pdf (3.006Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini6.pdf (2.430Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini5.pdf (3.154Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini4.pdf (2.962Mb)
    Thais Helena Affonso Verdolini1.pdf (2.218Mb)
    Date
    2007-12-12
    Author
    Verdolini, Thaís Helena Affonso
    Advisor
    Brito, Regina Helena Pires de
    Referee
    Faccina, Rosemeire Leão da Silva
    Referee
    Casagrande, Nancy dos Santos
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The present research is primarily about the intertextuality used in the Turma da Mônica comic books, by Mauricio de Sousa, focusing on a characterization of the main linguistic resources that have ensured a faithful audience for the comic books in the last forty years. The dissertation begins by introducing the concept of comic books, along with a brief history, illustrating the major events which led to their current market position. An account of Mauricio de Sousa's life and works provides an insight into the author's passion for art and his struggle to succeed. Concepts from Reading Theory are used to reflect upon the cognitive process of reading and to describe the comic book reader's profile. Textual Linguistics principles drive the remaining work, focusing on the concepts related to intertextuality. An analysis of four Turma da Mônica stories from the 70's, 80's, 90's and 2000's shows the methods of which the parody seems to be the most common used by Mauricio de Sousa and his team to create humor and keep the comic books up to date and give reading pleasure to kids and adults alike. The research proposes that comic books can be used as a rich resource for textual analysis, entertaining reading for adults and deserving of evidence in the literature studies.
     
    O presente trabalho trata principalmente, da intertextualidade presente nas histórias em quadrinhos da Turma da Mônica, de Mauricio de Sousa, buscando tecer uma caracterização dos principais recursos lingüísticos utilizados para a manutenção dos seus leitores nos quarenta anos de existência da publicação. A conceituação de quadrinhos e um breve histórico iniciam o trabalho, retratando os principais acontecimentos que levaram ao perfil mercadológico dos quadrinhos na atualidade. Um relato da vida e obra de Mauricio de Sousa demonstra um pouco da paixão do autor pela arte e sua luta pelo sucesso. Conceitos de Teoria da Leitura buscam refletir sobre o processo cognitivo da leitura e traçar um perfil do leitor de quadrinhos, especialmente da Turma da Mônica. Princípios da Lingüística Textual norteiam o restante da pesquisa, enfocando-se os conceitos relacionados à intertextualidade. Uma análise composta por quatro histórias em quadrinhos da Turma da Mônica dos anos 70, 80, 90 e 2000 procura demonstrar os artifícios dentre os quais a paródia revelou-se como o mais freqüente que Mauricio de Sousa e sua equipe empregam para criar humor e manter a leitura atualizada e prazerosa para as mais diversas idades, inclusive os adultos. A atual pesquisa adventa a possibilidade de os quadrinhos serem vistos como rico recurso de análise textual, como literatura de entretenimento também para adultos e como merecedores de destaque no âmbito dos estudos literários.
     
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
    Citation
    VERDOLINI, Thaís Helena Affonso. Turma da Mônica: trajetória intertextual em 40 anos de história. 2007. 193 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25442
    Collections
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis [378]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace