Julgando o livro pela capa: uma análise imagética e do enobrecimento gráfico da editora DarkSide e sua influência nos hábitos de consumo no mercado editorial
item.page.type
TCC
Date
2023-12-11
item.page.ispartof
item.page.citationsscopus
Authors
Fraga, Luiza Maria da Silva
publication.page.advisor
Prado, Carolina Vigna
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
publication.page.board
publication.page.program
Abstract
Este projeto acadêmico teve como objetivo investigar, por meio de uma análise
semiótica dos elementos visuais e estudo sobre os recursos de enobrecimento gráfico
presentes nas capas de livros da editora DarkSide, a influência desses componentes nos
hábitos de consumo no mercado editorial. Foram explorados os principais elementos
imagéticos utilizados nas capas, como cores, imagens e tipografias, bem como as
características gráficas, de acabamentos e refiles, e como eles podem impactar o
comportamento do consumidor. Concretizou-se em uma tentativa de racionalizar a
contribuição dos signos e interpretações na atratividade que pode ser ferramenta para obter
relevância no segmento e conversões. A partir de uma visão geral do cenário atual do
mercado, o estudo também analisou as preferências dos consumidores em relação às capas de
livros de acordo com o gênero e como as editoras podem utilizar essas informações para se
destacar em um mercado cada vez mais competitivo.
This academic project aimed to investigate, through a semiotic analysis of the visual elements and a study of the graphic ennoblement features present on DarkSide book covers, the influence of these elements on consumption habits in the publishing market. The main image elements used on the covers will be explored, such as colors, images and typography, as well as graphic characteristics, such as finishes and trims, and how they can impact consumer behavior. It was an attempt to rationalize the contribution of signs and interpretations in attractiveness that can be a tool to obtain relevance in the segment and conversions. From an overview of the current market scenario, the study also analyzed consumer preferences regarding book covers according to genre and how publishers can use this information to stand out in an increasingly competitive market.
This academic project aimed to investigate, through a semiotic analysis of the visual elements and a study of the graphic ennoblement features present on DarkSide book covers, the influence of these elements on consumption habits in the publishing market. The main image elements used on the covers will be explored, such as colors, images and typography, as well as graphic characteristics, such as finishes and trims, and how they can impact consumer behavior. It was an attempt to rationalize the contribution of signs and interpretations in attractiveness that can be a tool to obtain relevance in the segment and conversions. From an overview of the current market scenario, the study also analyzed consumer preferences regarding book covers according to genre and how publishers can use this information to stand out in an increasingly competitive market.
Description
Trabalho aprovado com o conceito EXCELENTE.
Keywords
capas de livros , composições visuais , estímulos multissensoriais , enobrecimento gráfico , hábitos de compra