Avaliação de funcionalidade em atividades e participação de alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA): adaptação de instrumento e evidência de validade

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Date
2020-08-18Author
Silva, Jéssica Soares
Advisor
D'Antino, Maria Eloisa Famá
Referee
Teixeira, Maria Cristina Triguero Veloz
Referee
Buchalla, Cassia Maria
Metadata
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Analyzing the current context of school inclusion, we can observe the increase of students with Autistic Spectrum Disorder (ASD) in public and private education in Brazil. Faced with so many advances in the diagnostic identification of these students, teachers need, however, objective definers of their functionality. Based on the International Classification of Functioning, Disability and Health (CIF), the Protocol for the Evaluation of Schoolchildren with Intellectual Disabilities (PAEDI) was developed. This work aims to adapt the PAEDI and develop the Instrument for Assessment of Functionality of students with Autistic Spectrum Disorder (IAF-TEA), in addition to analyzing evidence of content validation of the instrument. The IAF-TEA, with 57 items, was submitted to 4 judges who evaluated its content, in the criteria of objectivity, clarity and precision. The Content Validity Coefficient was determined and the intra-pair agreement was analyzed with the Kruskal-Wallis Test and Spearman's Correlation Coefficient. The results showed that the items presented content validity coefficients adequated to the cut-off score (CVC≥0.8) regarding the criteria of objectivity (CVCf = 0.90), clarity (CVCf = 0.90) and precision (CVCf = 0.85). In general, the analysis about the calculation of the Content Validation Coefficient (CVC), the Kruskal-Wallis Test and Spearman's Correlation Coefficient showed satisfactory results as for the content evaluation of the IAF-TEA instrument.
Summary
Analisando o atual contexto de inclusão escolar, podemos observar o aumento de alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA) no ensino público e privado do Brasil. Diante de tantos avanços na identificação diagnóstica desses alunos, os professores necessitam, no entanto, de definidores objetivos da funcionalidade deles. Com base na classificação internacional de funcionalidade, incapacidade e saúde (CIF) foi construído o protocolo de avaliação de escolares com deficiência intelectual (PAEDI). O presente trabalho tem como objetivo realizar a adaptação do PAEDI e elaborar o instrumento de avaliação de funcionalidade de alunos com Transtorno do Espectro Autista (IAF-TEA), além de analisar evidências de validação de conteúdo do instrumento. O IAF- TEA, com 57 itens, foi submetido a 4 juízes que avaliaram o conteúdo do mesmo, seguindo os critérios de objetividade, clareza e precisão. Determinou-se o coeficiente de validade de conteúdo e analisou-se a concordância intra-par com o teste de Kruskal-Wallis e coeficiente de correlação de spearman. Os resultados demonstraram que os itens apresentaram coeficientes de validade de conteúdo adequados à nota de corte (CVC≥0,8) quanto aos critérios de objetividade (CVCf=0,90), clareza (CVCf=0,90) e precisão (CVCf=0,85). De forma geral, as análises acerca do cálculo do coeficiente de validação de conteúdo (CVC), do teste de Kruskal-Wallis e coeficiente de correlação de spearman demonstraram resultados satisfatórios quanto a avaliação de conteúdo do instrumento IAFTEA.
CNPq Area
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Citation
SILVA, Jéssica Soares. Avaliação de funcionalidade em atividades e participação de alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA): adaptação de instrumento e evidência de validade. 2020. 67 f. Dissertação (Mestrado em Distúrbios do Desenvolvimento) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.
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