Juventudes, vidas e trajetórias: análise reflexiva acerca da apropriação feita pelo jovem das atividades socioeducativas e socioculturais dos CEUs e os impactos potenciais em sua trajetória de vida
Date
2020-03-11Author
Nascimento, Roseli Machado Lopes do
Advisor
Souza Neto, João Clemente de
Referee
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
Referee
Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato
Referee
Borin, Marisa do Espírito Santo
Referee
Consorte, Josildeth Gomes
Metadata
Show full item recordAbstract
The research discusses the appropriation process developed by young people who
participated in the experience of socio-educational and sociocultural actions, and activities
(ASESCs), while Social Education actions, which occur in the CEUs (Unified educational
Centers) of the city of São Paulo – in this study the “CEU Butantã” (in the West Zone) and
“CEU Navegantes” (in the South Zone). It seeks to analyze the impacts on the life trajectories of these social actors from a personal, family and collective point of view. It aims to reflect on the educational experience lived by young people and the narrative produced from there as a possibility of integral and integrative education, ethics and dignity to the young people in question. It also seeks to understand how knowledge and values are appropriated in this process of socio-educational and sociocultural mediation. And how this meeting transforms the human being who, in turn, can transform reality. For this research we will investigate the trajectory of young people between 15 and 29 years old, residents of the social environment of the community of the CEUs under study. After 15 years of implementing this social and public policy, is it possible to know how the young person appropriated the socio-educational and sociocultural activities of the CEUs and what are the impacts of this in their life trajectory? A pesquisa aborda o processo de apropriação desenvolvido pelos jovens, ora egressos, que participaram da experiência das Ações e Atividades Socioeducativas e Socioculturais (ASESCs), enquanto ações de Educação Social, que ocorrem nos CEUs (Centros Educacionais Unificados) da cidade de São Paulo – neste estudo os CEUs Butantã (na zona Oeste) e Navegantes (na zona Sul). Busca analisar os impactos nas trajetórias de vidas desses atores sociais do ponto de vista pessoal, familiar e coletivo. Objetiva refletir sobre a
experiência educativa vivida pelos jovens e a narrativa produzida a partir dali enquanto possibilidade de educação integral e integradora, de ética e dignidade aos jovens em questão. Procura, ainda perceber como se dá a apropriação de saberes e valores nesse processo de mediação socioeducativa e sociocultural. E
como esse encontro transforma o ser humano que, por sua vez, pode transformar a realidade. Para esta pesquisa investigaremos a trajetória de jovens entre 15 e 29 anos de idade, residentes do entorno social da comunidade dos CEUs em estudo. Após 15 anos de inplantação essa política pública de caráter
social, é possível saber como o jovem se apropriou das atividades socioeducativas e socioculturais dos CEUs e quais os impactos disso em sua trajetória de vida?
CNPq Area
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Citation
NASCIMENTO, Roseli Machado Lopes do. Juventudes, vidas e trajetórias: análise reflexiva acerca da apropriação feita pelo jovem das atividades socioeducativas e socioculturais dos CEUs e os impactos potenciais em sua trajetória de vida. 2020. 237 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) -Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.