Juventudes, vidas e trajetórias: análise reflexiva acerca da apropriação feita pelo jovem das atividades socioeducativas e socioculturais dos CEUs e os impactos potenciais em sua trajetória de vida
Tipo
Tese
Data de publicação
2020-03-11
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Nascimento, Roseli Machado Lopes do
Orientador
Souza Neto, João Clemente de
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato
Borin, Marisa do Espírito Santo
Consorte, Josildeth Gomes
Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato
Borin, Marisa do Espírito Santo
Consorte, Josildeth Gomes
Programa
Educação, Arte e História da Cultura
Resumo
The research discusses the appropriation process developed by young people who
participated in the experience of socio-educational and sociocultural actions, and activities
(ASESCs), while Social Education actions, which occur in the CEUs (Unified educational
Centers) of the city of São Paulo – in this study the “CEU Butantã” (in the West Zone) and
“CEU Navegantes” (in the South Zone). It seeks to analyze the impacts on the life trajectories of these social actors from a personal, family and collective point of view. It aims to reflect on the educational experience lived by young people and the narrative produced from there as a possibility of integral and integrative education, ethics and dignity to the young people in question. It also seeks to understand how knowledge and values are appropriated in this process of socio-educational and sociocultural mediation. And how this meeting transforms the human being who, in turn, can transform reality. For this research we will investigate the trajectory of young people between 15 and 29 years old, residents of the social environment of the community of the CEUs under study. After 15 years of implementing this social and public policy, is it possible to know how the young person appropriated the socio-educational and sociocultural activities of the CEUs and what are the impacts of this in their life trajectory?
Descrição
Palavras-chave
juventude , apropriação , experiências , Centro Educacional Unificado (CEU) , Ações e Atividade socioeducativo e sociocultural (ASESCs)
Assuntos Scopus
Citação
NASCIMENTO, Roseli Machado Lopes do. Juventudes, vidas e trajetórias: análise reflexiva acerca da apropriação feita pelo jovem das atividades socioeducativas e socioculturais dos CEUs e os impactos potenciais em sua trajetória de vida. 2020. 237 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) -Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.