Uma narrativa sobre a formação dos educadores sociais no centro social nossa senhora do bom parto: percepções sobre a práxis e o desenvolvimento profissional

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Date
2020-08-19Author
Lopes, Leandro Alves
Advisor
Souza Neto, João Clemente de
Referee
Andrade, Maria de Fátima Ramos de
Referee
Evangelista, Francisco
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This research sought to analyze how the process of training and professional development of social educators working in the Centro Social Nossa Senhora do Bom Parto occurs, based on their own perceptions, in order to subsidize the praxis of social educators working in the field of Social Assistance and Education; and how their socio-pedagogical, socio-cultural, sociopolitical and socio-pastoral practices correlate with in-service training, under a freiriana perspective of action-reflection-action and Liberation Theology. Understanding the work of the multifaceted social educator, as he works with human dramas related to social inequality, in order to contribute to the strengthening of social bonds, humanizing relationships and the ethical role of people who live in situations of multiple deprivations of rights. The social educator needs a theoretical framework to help him problematize and intervene in this scenario, dialoguing, thus, action-training-action. Hence the need to systematize the rich and plural formative process of the BOMPAR organization, which for years has been the birthplace of significant practices with communities in conditions of social vulnerability in the East Zone of the city of São Paulo. The choice of BOMPAR starts from four aspects: for its contribution to the realization and fight for rights; the fact that since 1946 the organization has become a reference in the construction of public policies for Social Assistance and Early Childhood Education; the range of subjects daily served – about 15 thousand children, adolescents, young people, people living on the streets, the elderly and their families –, when the educator has to deal with different dramas, tensions and joys of daily life; and the significant number of 1300 social educators the organization has in different practice areas and different academic training. Among the results, it is evident the libertarian praxis as a dynamic element of the educatorcommunity, educator-families, educator-students, educator-educator relationships. A presente pesquisa buscou analisar o processo de formação e desenvolvimento profissional dos educadores sociais que atuam no Centro Social Nossa Senhora do Bom Parto a partir das suas percepções, de modo a subsidiar a práxis dos educadores sociais que atuam no campo da Assistência Social e da Educação; e analisar como suas práticas sociopedagógicas, socioculturais, sociopolíticas e sociopastorais se correlacionam com a formação em pleno serviço, sob uma perspectiva freiriana de ação-reflexão-ação e da Teologia da Libertação. Por compreender o trabalho do educador social como multifacetado, pois atua com os dramas humanos relacionados à desigualdade social, em vista de contribuir para o fortalecimento dos vínculos sociais, das relações humanizadoras e do protagonismo ético de pessoas que vivem em situação de múltiplas privações de direitos, o educador social necessita de um arcabouço teórico para ajudá-lo a problematizar e intervir nesse cenário, dialogando, assim, pela açãoformação-ação. Daí a relevância de sistematizar o rico e plural processo formativo da organização BOMPAR, que há anos é nascedouro de práticas significativas junto às comunidades em condições de vulnerabilidade social da Zona Leste da cidade de São Paulo. A escolha do BOMPAR parte de quatro aspectos: pela contribuição na efetivação e luta pelos direitos; por ter-se tornado, desde 1946, organização de referência na construção de políticas públicas da Assistência Social e da Educação Infantil; pela gama de educandos atendidos diariamente – cerca de 15 mil crianças, adolescentes, jovens, população em situação de rua, idosos e suas famílias –, tendo o educador de lidar com diferentes dramas, tensões e alegrias do cotidiano; e por possuir cerca de 1.300 educadores sociais em diversas áreas de atuação e formação acadêmica. Entre os resultados evidencia-se a práxis libertária como elemento dinamizador das relações educador-comunidade, educador-famílias, educador-educandos, educador-educador.
CNPq Area
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Citation
LOPES, Leandro Alves. Uma narrativa sobre a formação dos educadores sociais no centro social nossa senhora do bom parto: percepções sobre a práxis e o desenvolvimento profissional. 2020. 195 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.