Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Dissertações
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Dissertações
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    O discurso da apresentação dos livros didáticos: um estudo semiótico

    Thumbnail
    View/Open
    Etienne Fantini de Almeida.pdf (2.547Mb)
    Date
    2011-02-18
    Author
    Almeida, Etienne Fantini de
    Advisor
    Barros, Diana Luz Pessoa de
    Referee
    Hilgert, José Gaston
    Referee
    Campos, Norma Discini de
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This paper aims to show how to build the discourse of text Presentation of textbooks and the strategies used by authors to achieve their goals before their readers. We chose to analyze the discourse in the texts of Presentation of textbooks in different areas of knowledge and different levels of education recommended by the National Textbook of Primary and Middle School (PNLD / PNLEM - 2009). For the examination of this text, the emphasis has been the Discourse Theory of Semiotics of French origin and developed by Algirdas Julien Greimas. We chose the semiotic study due to the fact that semiotic theory and method proposed to explain the meanings of the text and the discursive strategies and procedures used to construct these meanings. Emphasis was also, among other procedures, the effects of sense of orality in the text written and the choice of certain kinds of speech. Orality and genre were examined from the perspective of semiotic theory, strategies of persuasion as the model of semiotic analysis. Presentations of the texts were compared regarding their education levels and their areas of knowledge. Such comparisons were made in order to see how the text produces meaning for your reader to understand and spread the values which these texts.
    Summary
    Este trabalho teve por finalidade evidenciar como se constrói o discurso dos textos de Apresentação dos livros didáticos e quais as estratégias utilizadas pelos autores a fim de atingir seus objetivos diante de seus leitores. Optou-se por analisar o discurso presente nos textos de Apresentação dos livros didáticos de diferentes áreas do conhecimento e de diferentes níveis de ensino recomendados pelo Programa Nacional do Livro Didático do Ensino Fundamental e do Ensino Médio (PNLD / PNLEM - 2009). Para o exame desse texto, privilegiou-se a Teoria da Semiótica Discursiva, de origem francesa e desenvolvida por Algirdas Julien Greimas. Optou-se pelo estudo semiótico devido ao fato de a Semiótica propor teoria e método para explicar os sentidos do texto, bem como as estratégias e os procedimentos discursivos utilizados para a construção desses sentidos. Foi dada ênfase, ainda, entre outros procedimentos, aos efeitos de sentido de oralidade presentes no texto escrito e a escolha de determinados gêneros do discurso. A oralidade e o gênero discursivo foram examinados na perspectiva da teoria semiótica, como estratégias de persuasão do modelo semiótico de análise. Os textos de Apresentação foram comparados considerando seus níveis de ensino e suas áreas do conhecimento. Tais comparações foram feitas com a finalidade de verificar como o texto produz significados para seu leitor e de compreender quais os valores disseminados nesses textos.
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25239
    Collections
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis [371]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace