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dc.creatorPereira, Maria da Luz Alves
dc.date.accessioned2017-02-07T18:53:04Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:12:15Z
dc.date.available2020-05-28T18:12:15Z
dc.date.issued2016-06-22
dc.identifier.citationPEREIRA, Maria da Luz Alves. O Gótico de Edgar Allan Poe no cinema. 2016. 278 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25178
dc.description.abstractThe general objective of this research is to study some adaptations of Edgar Allan Poe to the cinema while the specific objectives are summarized as following: a) to reflect on the literary Gothic, trying to identify its main strategies of representation; b) to investigate the fundamental lines which define the gothic base of the tales and films in order to establish relations between them; c) to analyze the verbal and cinematographic narratives, highlighting the degree of distance and approach between them by recreating the narrative structure; d) to check the level of aesthetic autonomy of the filmic productions in relation to the literary work. As corpus four short stories were selected: “The fall of the house of Usher”, “Metzengerstein”, “William Wilson” and “Never bet the devil your head ― a moral tale”, by Poe; and two films: The fall of the house of Usher and Histoires extraordinaires. The research goes in two directions: firstly, we discuss the Gothic, trying to understand the American Gothic and stand Poe on this aesthetic; secondly, we proceed an interpretative analysis of the narrative texts and after that, based on the verification of inversions and omissions, additions and displacements, we analyze the filmic texts as adaptations. Specifically, it tries to detect from which mechanisms the cinematographic works dialogue with Poe’s work, that is, in what extent they update the nineteenth century work. This thesis is justified by its contribution to the expansion of the theoretical framework of the analysis of adaptations of literary works to the filmic medium and to allow Poe’s work to remain alive in the public/reader’s memory. We hypothesized that there is a dialogue among the different discourses, in order to show that verbal, performative, kinetic and audiovisual elements contribute significantly to the contemporary interpretation of Poe's work.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpor
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectcinemapor
dc.subjectcontopor
dc.subjectgóticopor
dc.subjectrecursos estéticospor
dc.titleO Gótico de Edgar Allan Poe no cinemapor
dc.typeTesepor
dc.publisher.departmentCentro de Comunicação e Letras (CCL)por
dc.publisher.programLetraspor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como objetivo geral estudar algumas adaptações de Edgar Allan Poe para o cinema ao passo que os objetivos específicos se resumem nos seguintes: a) refletir sobre o Gótico literário, procurando identificar as suas principais estratégias de representação; b) investigar as linhas fundamentais que definem a base gótica dos contos e dos filmes, a fim de estabelecer relações entre eles; c) analisar as narrativas verbais e as cinematográficas, destacando o grau de afastamento e de aproximação entre elas, mediante a recriação da estrutura narrativa; d) verificar o nível de autonomia estética das produções fílmicas em relação à obra literária. Como corpus foram selecionados quatro contos: “The fall of the house of Usher”, “Metzengerstein”, “William Wilson” e “Never bet the devil your head ― a moral tale”, de Poe; e dois filmes: The fall of the house of Usher e Histoires extraordinaires. A investigação segue em duas direções: primeiro, discutimos o Gótico, procurando entender o Gótico americano e posicionar Poe diante dessa estética; segundo, procedemos a uma análise interpretativa dos textos narrativos e, na sequência, partindo da verificação das inversões e supressões, dos acréscimos e deslocamentos, analisamos os textos fílmicos como adaptações. Especificamente, procura-se detectar a partir de quais mecanismos as obras cinematográficas dialogam com a obra de Poe, ou seja, em que medida elas atualizam a obra oitocentista. Esta tese se justifica por contribuir para a ampliação do arcabouço teórico das análises sobre adaptações de obras literárias para o meio fílmico e por possibilitar que a obra de Poe continue viva na memória do público/leitor. Trabalhamos com a hipótese de que há um diálogo entre os diferentes discursos, com o intento de mostrar que os elementos verbais, performáticos, cinéticos e audiovisuais contribuem de modo significativo para a interpretação contemporânea da obra de Poe.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5925024514916119por
dc.contributor.advisor1Alvarez, Aurora Gedra Ruiz
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6477705977816776por
dc.contributor.referee1Atik, Maria Luiza Guarnieri
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6573639208092932por
dc.contributor.referee2Trevisan, Ana Lúcia
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6107851924008207por
dc.contributor.referee3Philippov, Renata
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/9950264048329182por
dc.contributor.referee4Ribeiro, Raquel de Sousa
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/2888116991342044por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/12941/Maria%20da%20Luz%20Alves%20Pereira.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3046/5/Maria%20da%20Luz%20Alves%20Pereira.pdf
dc.keywordsaesthetic resourceseng
dc.keywordscinemaeng
dc.keywordsgothiceng
dc.keywordsshort storyeng


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