Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Teses
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Teses
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Diálogo entre Paulo Freire e Seymour Papert: a prática educativa e as tecnologias digitais de informação e comunicação

    Thumbnail
    View/Open
    Flavio Rodrigues Campos.pdf (789.1Kb)
    Date
    2009-02-20
    Author
    Campos, Flavio Rodrigues
    Advisor
    Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho
    Referee
    Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
    Referee
    Azevedo, Wilton Luiz de
    Referee
    Pereira, Andréa da Silva
    Referee
    Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Our work rises from a preoccupation in deepening discussion and reflection about Paulo Freire and Seymour Papert discourse about the uses of digital information and communication Technologies in educational practices and aims to analyze the implications of those discourses to the changes of discourses practices and social practices in which those discourses are included as well as their importance to education. From bibliographic research, it sought to explain some concepts defended by each author, as well as discuss the concepts of ideology, language and curriculum that are fundamental for the comprehension to our research. The methodology used in this sought to relate the concepts above with the discourse analysis of the recorded dialogue entitled The future of School , in which Paulo Freire and Seymour Papert argued about. In practice, we did a discourse analysis based on the theory of Norman Fairclough (2001), which considers the discourse in three dimensions: text, discursive practice and social practice. The analysis discussed and reflected about textual and social aspects insert in the discourse of Paulo Freire and Seymour Papert, which can imply (or not) changes in social and discursive practice of educators and professionals of education. The thesis presented here upheld is that discursive analysis can contribute to extend our comprehension about the influence of Paulo Freire and Seymour Papert discourses to educative practice of education professionals related to the uses of digital information and communication technologies.
     
    Nosso trabalho nasce da preocupação em discutir e refletir sobre o discurso de Paulo Freire e Seymour Papert em relação ao uso das tecnologias digitais de informação e comunicação nas práticas educativas, buscando analisar as implicações desses discursos para as mudanças nas práticas discursivas e nas práticas sociais nas quais esses discursos estão inseridos, bem como sua importância para a educação. Partindo da bibliografia pesquisada, buscou-se mapear e explicitar alguns conceitos defendidos na teoria de cada autor, assim como destacar os conceitos de ideologia, linguagem e currículo, que são fundamentais na compreensão desta pesquisa. A metodologia utilizada neste trabalho procurou relacionar os conceitos citados acima com a análise de discurso textualmente orientada do diálogo gravado intitulado O futuro da escola , em que Paulo Freire e Seymour Papert debatem sobre o assunto. Na prática, fizemos uma análise do discurso baseada na teoria de Norman Fairclough (2001), que considera o discurso em três dimensões: texto, prática discursiva e prática social. A análise propriamente dita procurou discutir e refletir sobre os aspectos textuais e sociais inseridos no discurso de Paulo Freire e Seymour Papert, que poderão implicar (ou não) em mudanças nas práticas discursivas e sociais de educadores e profissionais da educação. A tese apresentada defende que a análise discursiva pode contribuir para ampliarmos nossa compreensão sobre a influência dos discursos de Paulo Freire e Seymour Papert para a prática educativa dos profissionais da educação, em relação às tecnologias digitais de informação e comunicação.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
    Citation
    CAMPOS, Flavio Rodrigues. Diálogo entre Paulo Freire e Seymour Papert: a prática educativa e as tecnologias digitais de informação e comunicação. 2009. 183 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25126
    Collections
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis [179]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace