Show simple item record

dc.contributor.advisorHanna, Vera Lúcia Harabagi
dc.contributor.authorLima, Paulo da Silva
dc.date.accessioned2016-03-15T19:47:38Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:12:07Z
dc.date.available2015-04-18
dc.date.available2020-05-28T18:12:07Z
dc.date.issued2014-12-10
dc.identifier.citationLIMA, Paulo da Silva. A reescrita de textos na escola: trabalhando com gêneros e sequências didáticas. 2014. 289 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25122
dc.description.abstractThe present work aims at researching the interactive correction in the teaching of writing, focusing on a list of findings as a parameter in the assessment process. Our objective is to demonstrate that this form of intervention in school texts can provide an opportunity of dialogue between students and teachers, as well as offer students guidance on micro and macro-textual issues. In order to achieve our goal, we developed two teaching sequences directed to two genres of students´ writings: school essays and reviews, seeking to provide a real situation of verbal interaction. The subject addressed in the essays was the reduction of criminal responsibility and the theme of the review was the film "Dead Poets Society" (1989). When the project was concluded the students´ texts were shown in and outside school. Bronckart´s theory of text (2007) and the studies of Dolz and Schneuwly (2010) regarding the didactisation of genres were the basis of our investigation. Our work was conducted with students at a public high school, in which we analyzed the linguistic / discursive skills. In doing so, we firstly found out that there was an evolution between the first and last students´ text production, and secondly, that interactive correction educates the student about the importance of rewriting to accomplish a more proficient text production. Furthermore, the interactive intervention helped students to internalize both, the fundamental characteristics and the social-communicative functions of the genre.
dc.description.abstractO presente trabalho trata da correção interativa no ensino da produção textual, tendo a lista de constatações como parâmetro no processo avaliativo. Nosso objetivo é demonstrar que essa forma de intervenção nos textos escolares pode estabelecer um momento de interlocução entre alunos e professores, além de dar aos estudantes orientações sobre as questões micro e macrotextuais. Para isso, desenvolvemos duas sequências didáticas em torno dos gêneros dissertação escolar e resenha, buscando proporcionar uma verdadeira situação de interação verbal. O tema abordado nas dissertações foi a redução da maioridade penal e a resenha foi feita a respeito do filme Sociedade dos poetas mortos . No final do projeto os textos foram veiculados no ambiente escolar e fora dele. Assim, nos embasamos principalmente na teoria textual de Bronckart (2007) e nos estudos de Dolz e Schneuwly (2010) a respeito da didatização de gêneros textuais. Nosso trabalho foi realizado com alunos do Ensino Médio de uma escola pública, em que foram analisadas as habilidades linguístico/discursivas. Neste trabalho, pudemos constatar que houve uma evolução entre a primeira e a última produção dos alunos e que a correção interativa conscientiza o educando a respeito da importância da reescrita para uma produção textual mais proficiente. Além disso, a intervenção interativa ajudou os estudantes a internalizar as principais características e funções sociocomunicativas do gênero.
dc.description.sponsorshipInstituto Presbiteriano Mackenzie
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenzie
dc.rightsAcesso Aberto
dc.subjectcorreção interativa
dc.subjectprodução textual
dc.subjectgênero textual
dc.subjectreescrita
dc.subjectsequência didática
dc.subjectinteractive correction
dc.subjecttext production
dc.subjecttextual genre
dc.subjectrewriting
dc.subjectdidactic sequence
dc.titleA reescrita de textos na escola: trabalhando com gêneros e sequências didáticas
dc.typeTese
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0045627183937041
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7378861073762519
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4609/Paulo%20da%20Silva%20Lima.pdf.jpg
local.contributor.board1Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
local.contributor.board1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6767627111553241
local.contributor.board2Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho
local.contributor.board2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8867051797313548
local.publisher.countryBR
local.publisher.departmentLetras
local.publisher.initialsUPM
local.publisher.programLetras
local.contributor.board3Pinto, Elisa Guimarães
local.contributor.board4Sartori, Janete de Andrade
local.contributor.board3Latteshttp://lattes.cnpq.br/6024055344777721
local.contributor.board4Latteshttp://lattes.cnpq.br/5510109599876724


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record