Jogos entre imagem e palavra: processos de criação de escritores visuais

View/ Open
Date
2019-10-07Author
Kahan, Mara Paulete Herbst
Advisor
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
Referee
Ambrogi, Ingrid Hötte
Referee
Salles, Cecilia Almeida
Metadata
Show full item recordAbstract
This work investigates, within the literature dedicated to children and youth, the process of creating visual texts produced by the interaction between the writer and the visual writer, between word and image, considering the intentionality of this process, and the power of communication in the construction of narrative and image as cultural mediation. Exploratory questions are addressed: how is the creative and collaborative process between word and image? How does this narrative and visual creation interact? What are the motivations and challenges of this artistic making trajectory? As a artist, teacher, art educator and art therapist, understanding these processes in productions aimed primarily at children and young people, but also reaching readers of other age groups, can resonate and expand the power of art teaching in their interdisciplinary connections. Data were collected through semi-structured, recorded and transcribed interviews, conducted with two visual writers, Fernando Pires and Odilon Moraes. The writer Edith Chacon, who produces works together with Fernando Pires, was also interviewed. Odilon Moraes also relates the process of creating his works together with the writer Carolina Moreyra. The interviews and their analysis were conducted from a methodological perspective based on exploratory case studies, under the light of theoretical references O trabalho investiga, dentro da literatura dedicada aos públicos infantil e infanto-juvenil, o processo de criação de textos visuais produzidos na interação entre o escritor e o escritor visual, entre palavra e imagem, considerando a intencionalidade desse processo, e o poder de comunicação na construção da narrativa e da imagem como mediação cultural. São abordadas questões exploratórias: como se dá o processo criativo e colaborativo entre palavra e imagem? Como ocorre a interação dessa criação narrativa e visual? Quais as motivações e desafios para a trajetória do fazer artístico? Como artista plástica, professora, arte-educadora e arteterapeuta, compreender estes processos em produções voltadas primordialmente aos públicos infantil e infanto-juvenil, mas que também alcançam leitores de outras faixas etárias, pode ressoar e ampliar a potência do ensino da arte em suas conexões interdisciplinares. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semi-estruturadas, gravadas e transcritas, realizadas com dois escritores visuais, Fernando Pires e Odilon Moraes. Também foi entrevistada a escritora Edith Chacon, a qual produz obras em conjunto com Fernando Pires. Odilon Moraes relata ainda o processo de criação de suas obras em conjunto com a escritora Carolina Moreyra. As entrevistas e sua análise foram realizadas na perspectiva metodológica fundamentada em estudos de caso de natureza exploratória, sob a luz das referências teóricas.
CNPq Area
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Citation
KAHAN, Mara Paulete Herbst. Jogos entre imagem e palavra: processos de criação de escritores visuais. 2019. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.