Richard Shaull, um educador presbiteriano

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Date
2019-02-05Author
Garcia Junior, Colez
Advisor
Mendes, Marcel
Referee
Souza Neto, João Clemente de
Referee
Huff Júnior, Arnaldo Érico
Metadata
Show full item recordAbstract
The research that gave origin to the present work is constituted from a document
produced by Richard Shaull, missionary of the Presbyterian Church of the United
States working in Brazil, when he occupied the vice-presidency of the Mackenzie
Institute, in 1960-1961. Marcel Mendes, in his book Tempos de Transição (Transition
Times) (2016), mentions the document, stating that it had not yet been the object of a
critical analysis. The present work is proposed to carry out such an analysis. From this
document, and taking into account the whole cultural biography of Shaull, it is sought
to evaluate its pedagogical contribution, not as explored as theological aspect in the
works on the said author. Recognizing the connection, also described as "porosity" in
Shaull, between theology, missiology, eschatology, pedagogy and sociology, in a true
interdisciplinarity, the work seeks to map Shaull's insights to education from his
theological-missionary journey. In constructing such mapping, one starts with the
educator's formation process, continuing with his academic and missionary
experiences, considering the role played by his teachers and his students in his role
as a social educator. Qualifying him as a social educator in his work, he seeks to bring
his work closer to the theoretical framework represented by the work of Paulo Freire
(1921-1997), a Brazilian educator with whom Shaull identifies himself. It is followed by
the analysis of two documents: a) Shaull's prologue to the English version of Paulo
Freire's A pedagogia do oprimido (The Pedagogy of the Oppressed); and (b) the
Shaull’s report on the period in which he held the vice-chair of the Mackenzie Institute.
The work is concluded, seeking to return to Shaull's insights identified throughout the
text and to point out, from them, the paths that open them to an organic Christian
activity in education. A pesquisa que deu origem ao presente trabalho se constitui a partir de um documento
produzido por Richard Shaull, missionário da Igreja Presbiteriana dos Estados Unidos
trabalhando no Brasil, quando o mesmo ocupou a vice-presidência do Instituto
Mackenzie, em 1960-1961. Marcel Mendes, em seu livro Tempos de Transição (2016),
menciona o documento, afirmando que o mesmo não havia sido ainda objeto de uma
análise crítica. Propondo-se o presente trabalho a realizar tal análise, procura-se, a
partir de tal documento, e levando em consideração toda a biografia cultural de Shaull,
avaliar a sua contribuição pedagógica, vertente não tão explorada quanto a teológica
nos trabalhos sobre o referido autor. Reconhecendo-se a ligação, descrita também
como “porosidade”, em Shaull, entre teologia, missiologia, escatologia, pedagogia e
sociologia, em verdadeira interdisciplinaridade, o trabalho procura mapear os
“insights” de Shaull para a educação advindos de sua caminhada teológicomissionária.
Ao construir tal mapeamento, parte-se do processo de formação do
educador, prosseguindo com as suas experiências acadêmicas e missionárias,
considerando o papel que desempenharam seus professores e seus alunos dentro da
sua atuação como educador social. Qualificando-o como educador social em sua
atuação, busca-se aproximar o seu trabalho do referencial teórico representado pela
obra de Paulo Freire (1921-1997), educador brasileiro com quem Shaull se identifica.
Prossegue-se, então, com a análise de dois documentos: a) o prólogo de Shaull à
versão em inglês da obra A pedagogia do oprimido, de Paulo Freire; e b) o relatório
de Shaull sobre o período em que ocupou a vice-presidência do Instituto Mackenzie.
Encerra-se o trabalho procurando retomar os “insights” de Shaull identificados ao
longo do texto e apontar, a partir deles, os caminhos que os mesmos abrem para uma
atuação cristã orgânica na educação.
CNPq Area
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Citation
GARCIA JUNIOR, Colez. Richard Shaull, um educador presbiteriano. 2019. 150 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.