Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Da Lapa para a capa: estudo intersemiótico das capas de discos de samba vinculadas à imagem do malandro

    Thumbnail
    View/Open
    Andre Novaes de Rezende1.pdf (91.43Kb)
    Andre Novaes de Rezende3.pdf (423.9Kb)
    Andre Novaes de Rezende2.pdf (65.19Kb)
    Andre Novaes de Rezende4.pdf (413.2Kb)
    Date
    2007-01-23
    Author
    Rezende, André Novaes de
    Advisor
    Rizolli, Marcos
    Referee
    Feijó, Martin Cezar
    Referee
    Pinatti, Antonio Eduardo
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Esta pesquisa tem como objetivo o estudo da imagem do malandro do samba nas capas de disco, por meio de uma contextualização teórico-histórica, da recuperação de exemplos de capas de disco vinculadas à figura do malandro, e do estudo das relações visuais e semióticas entre os exemplares. Na primeira metade do século XX, o sambista malandro é o único que continua a promover a importância da liberdade de criação popular e da identidade cultural dos grupos negro-proletários. A variedade das formas de manifestação da imagem do malandro, juntamente com o contexto sócio-cultural em que sua imagem se concebeu, fazem das capas de disco não só um importantíssimo documento visual da indústria gráfica brasileira, mas são também documentos que conservam a imagem de uma figura social típica de nossa cultura.
     
    The objective of this research is to study the image of the malandro , who is a typical social character of the samba musical environment. This is being studied through the record covers that carry this image. Based on a historical contextualization and the recuperation of records that carry the image of the malandro , the visual and semiotic connections between each record cover can be better discussed. By the first half of the 20th century, the malandro samba musician is the only one to continue to promote the importance of freedom in popular creation and to promote the cultural identity of the working african-descendent groups in Brazil. The variety of the manifestation forms of the malandro s image, together with the social/cultural context in which his image was conceived, make the record covers not only an important document about Brazilian graphic industry, but they are also documents that conserve the image of a typical social character in Brazilian culture.
     
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
    Citation
    REZENDE, André Novaes de. Da Lapa para a capa: estudo intersemiótico das capas de discos de samba vinculadas à imagem do malandro. 2007. 40 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24906
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis [507]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace