Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    A temática ambiental em Escola Técnica de Ensino Médio: reflexões a partir do programa de Educação Ambiental do Centro Federal de Educação Tecnológica de São Paulo - CEFET-SP

    Thumbnail
    View/Open
    Utabajara Rodrigues Pinto.pdf (2.869Mb)
    Date
    2009-08-19
    Author
    Pinto, Utabajara Rodrigues
    Advisor
    Sanchez, Petra Sanchez
    Referee
    Stori, Norberto
    Referee
    Trindade, Diamantino Fernandes
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The analysis "The Thematic Environmental Technical School High School: reflections from the Environmental Education Program of the Federal Center of Technological Education of Sao Paulo - SP-CEFET" takes into account the characteristics of interdisciplinarity in the process of environmental education. Therefore, it became necessary to review literature on environmental education, including the PCNEM. The review had two objectives: to identify the set of conceptual elements, and seek a significant literature on the concepts and theories representative for the preparation of this research. It became necessary to investigate the issue of interdisciplinarity presented in PCNEM and studies of specific issues and environmental education. Also, bring a study of the rules of Educational Project and the Organization of High School Curriculum of the Federal Center of Technological Education of São Paulo - SP-CEFET. To prepare the subject-object relationship, was chosen the theoretical interdisciplinary case study. Qualitative, this study followed a descriptive line, which allowed the following results: the research indicated, directly or indirectly that among the teachers, is an urgent need for unanimity to include environmental education across disciplines in formal education as a strategy to motivate students. Many teachers resent the lack of training in this area. However, the difficulty for teachers to incorporate into their curriculum content of environmental issues is a factor common to most schools. The lack of motivation in society's interest in environmental issues, perhaps the greatest barriers to the development of environmental education in schools.
     
    A pesquisa A Temática Ambiental em Escola Técnica de Ensino Médio: reflexões a partir do Programa de Educação Ambiental do Centro Federal de Educação Tecnológica de São Paulo CEFET-SP leva em conta as características da interdisciplinaridade no processo da educação ambiental. Para tanto, tornou-se necessária uma revisão bibliográfica sobre a educação ambiental, inclusive dos PCNEM. A revisão teve dois objetivos: identificar o conjunto de elementos conceituais, e buscar uma literatura significativa sobre os conceitos e as teorias representativas para a elaboração desta pesquisa. Tornou-se necessário também investigar a questão da interdisciplinaridade apresentada nos PCNEM e nos estudos de assuntos específicos e da educação ambiental. De igual modo, traz um estudo do que prevê o Projeto Pedagógico e a Organização Didática do Ensino Médio do Centro Federal de Educação Tecnológica de São Paulo CEFET-SP. Para elaborar a relação sujeito-objeto, foi escolhida a fundamentação teórica interdisciplinar do estudo de caso. De caráter qualitativo, o presente estudo seguiu a linha descritiva, o que possibilitou os seguintes resultados: a pesquisa indicou, de forma direta ou indireta que, entre os(as) professores(as), é uma unanimidade a urgência de inserir a educação ambiental de forma interdisciplinar na educação formal, como estratégia de motivação para os estudantes. Muitos professores se ressentem da falta de capacitação nessa área. Contudo, a dificuldade dos professores em incorporar ao seu conteúdo curricular as questões ambientais é um fator comum à maioria das escolas. A falta de motivação, de interesse da sociedade em relação às questões ambientais, talvez seja a maior das barreiras para o desenvolvimento da educação ambiental nas escolas.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24873
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis [494]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace