Show simple item record

dc.contributor.advisorMizukami, Maria da Graça Nicoletti
dc.contributor.authorWeizmann, Claudio
dc.date.accessioned2016-03-15T19:43:22Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:11:03Z
dc.date.available2008-09-02
dc.date.available2020-05-28T18:11:03Z
dc.date.issued2008-08-04
dc.identifier.citationWEIZMANN, Claudio. Educação musical: aprendendo com o trabalho social de uma orquestra de violões. 2008. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24847
dc.description.abstractThe present thesis seeks to examine the still little understood and under-explored potential of music education, based on the analysis of the results of a socio-cultural musical project, the Orquestra Sinfonia do Cerrado. This project was built around the principles of a critical-reflective educational practice, and structured within the dynamics of a collective teaching process pertinent to learning communities, establishing the necessary conditions and credibility for work that could attend to social and cultural necessities, with a respect for the peculiarities of the young students involved, yet without abandoning a strong focus on artistic quality. A drive for professionalism, clarity of goals, and the construction of languages and methodologies guided the artistic and educational practice, orienting the planning, development, repertoire and results of the project, which also had consequences over the social and family life of the participants. The project resulted in highly elevated values of musical quality, self-accomplishment and social and humanistic awareness of the teenaged students, as well as the political and cultural empowerment of these low-income adolescents from an NGO based on the state of Goiás, Brazil. The research here reported shows the complexity of the cultural project itself, which ties music, lessons, students, teachers and society together, as well as the complexity of the methodology employed in order to deal with the theoretical multidimensionality required in order to establish a synchronic investigation of pedagogical, historical, and cultural factors, along with the specific musical knowledge acted upon.
dc.description.abstractO presente estudo mostra as possibilidades educacionais ainda pouco compreendidas e exploradas no ensino musical, utilizando para isto os resultados do projeto sóciocultural- musical denominado Orquestra Sinfonia do Cerrado. Este projeto foi construído nos princípios da prática educacional crítico-reflexiva e estruturado nas dinâmicas do ensino coletivo na sala de aula em comunidades de aprendizagem, criando as condições e credibilidade para um trabalho que atendesse às necessidades sociais e culturais, respeitando a condição dos jovens e propondo transformações sem perder o foco na qualidade artística. O profissionalismo, a clareza de objetivos e a construção de linguagens e metodologias nortearam a prática artístico-educativa, influenciando o planejamento, o desenvolvimento, o repertório e os resultados do projeto, que também ecoam na vida familiar e social dos adolescentes. Esta prática determinou elevados valores de qualidade musical, auto-realização e conscientização social e humanística, democratização e inclusão cultural destes jovens de famílias de baixa renda que participam de uma Associação Cultural no interior de Goiás. Esta pesquisa mostra a complexidade tanto das ações do projeto cultural, que envolvem a música, a aula, o aluno, o professor e a sociedade, como da metodologia utilizada que consegue abordar a multidirecionalidade teórica necessária para a investigação sincrônica dos fatores pedagógicos, histórico-culturais e dos saberes específicos musicais.
dc.description.sponsorshipFundo Mackenzie de Pesquisa
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenzie
dc.rightsAcesso Aberto
dc.subjectmúsica
dc.subjectcomunidade
dc.subjectaprendizagem
dc.subjectprojeto cultural
dc.subjectprática artístico-educativa
dc.subjecteducação musical
dc.subjectadolescente
dc.subjectensino coletivo-investigativo de instrumento
dc.subjectmusic
dc.subjectcommunities
dc.subjectlearning
dc.subjectcultural project
dc.subjectartistic educational practice
dc.subjectmusic education
dc.subjectadolescents
dc.subjectcollective teaching
dc.titleEducação musical: aprendendo com o trabalho social de uma orquestra de violões
dc.typeDissertação
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6719500016853759
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4317/Claudio%20Weizmann.pdf.jpg
local.contributor.board1Stori, Norberto
local.contributor.board1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9008340653385020
local.contributor.board2Joly, Ilza Zenker Leme
local.contributor.board2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5569335876343450
local.publisher.countryBR
local.publisher.departmentEducação, Arte e História
local.publisher.initialsUPM
local.publisher.programEducação, Arte e História da Cultura


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record