Show simple item record

dc.creatorPereira, Sérgio Paulo de Andradept_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:42:32Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:10:51Z
dc.date.available2013-12-20pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:10:51Z
dc.date.issued2013-02-04pt_BR
dc.identifier.citationPEREIRA, Sérgio Paulo de Andrade. Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical. 2013. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24772
dc.description.abstractPopular music is a depository of important information about the cultural history, which may reveal social, economics, politics and art aspects of a country. Especially in which concerns the Brazilian popular music genre, where we constantly find past and present in its musical and poetic surroundings, showing continuity and rupture, tradition and late modernity, urban and rural aspects, young and adult voices, the elite and the poorer classes in other words, plurality. In order to understand such process, we use the concept has been of great value to the historical understanding of the mergers between musical and poetic elements of the national song collection since its inception. To analyse the term in contemporary times, we have chosen the work of the Brazilian composer, musician and producer Lenine with focus on his album Na Pressão, 1999, which demonstrates in a practical and current way, Brazilian anthropophagy music.eng
dc.description.sponsorshipInstituto Presbiteriano Mackenziept_BR
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectmúsica popularpor
dc.subjectantropofagiapor
dc.subjectcultura brasileirapor
dc.subjectMPBpor
dc.subjectLeninepor
dc.subjectpopular musiceng
dc.subjectanthropophagyeng
dc.subjectBrazilian cultureeng
dc.subjectMPBeng
dc.subjectLenineeng
dc.titleLenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musicalpor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentEducação, Arte e Históriapor
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICApor
dc.description.resumoA música popular é um depositário de importantes informações a respeito da história cultural que revela aspectos dos meios social, econômico, político e artístico de um país. Mais especificamente no gênero popular da canção brasileira, encontramos passado e presente constantemente em seu entorno musical e poético, denotando continuidades e rupturas, tradições e modernidade tardia, o urbano e o rural, vozes jovens e adultas, a elite e as classes menos abastadas, enfim, pluralidades. Para entendermos todo esse processo, recorremos ao conceito de antropofagia, pois ele é de grande valia para a compreensão histórica das fusões entre elementos musicais e poéticos do cancioneiro nacional desde sua gênese. Para análise do termo na contemporaneidade, escolhemos o compositor, músico e produtor Lenine, e seu álbum Na Pressão, de 1999, que demonstra de forma prática e atual a antropofagia musical brasileira.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8915984911296976por
dc.contributor.advisor1Contier, Arnaldo Darayapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4480300676683430por
dc.contributor.referee1Sanchez, Petra Sanchezpt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799por
dc.contributor.referee2Mojola, Celso Antoniopt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4264212879213540por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4118/Sergio%20Paulo%20de%20Andrade%20Pereira.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1881/1/Sergio%20Paulo%20de%20Andrade%20Pereira.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record