Show simple item record

dc.creatorMafra, Priscila Zanganattopt_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:42:14Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:10:45Z
dc.date.available2012-05-10pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:10:45Z
dc.date.issued2012-02-29pt_BR
dc.identifier.citationMAFRA, Priscila Zanganatto. Museu da língua portuguesa: fruição e aprendizagem na relação interativa. 2012. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24734
dc.description.abstractThis research was developed from an inquietude to investigate the interrelationships of Education, Arts, Culture and Technology in the spaces that go beyond the universe of the classroom. Transformations are investigated in the museum institution, covering the interactive museums, including the Football Museum and the Catavento Museum, preceding the focus of this study which lies on the research in the Portuguese Language Museum. Would it be a cultural mediator through its digital environments and interactive relationship with the public? What is the reaction of visitors when facing the Portuguese Language Museum and its digital environments? To answer those questions, under ethnographic inspiration, the research was conducted involving field observations of environments and visitors, involving interviews with museum professionals, and a participation in different educational activities promoted by the Portuguese Language Museum, besides documental research and research in the cyberspace, through the museum s website and social networks. The registers were made from the language of "words" and "images , analyzed, classified and interpreted from, based on the theoretical study. The wondering and use of the Portuguese language, the interactivity and cultural mediation in digital environments, show that the learning and enjoyment depend on the interest and participation of each visitor of the Museum of the Portuguese Language, which, in its environment and actions invite and provoke their audience to interact.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectinteratividadepor
dc.subjectMuseu da Língua Portuguesapor
dc.subjectambientes digitaispor
dc.subjectrelação público/museupor
dc.subjectmediaçãopor
dc.subjectinteractivityeng
dc.subjectPortuguese Language Museumeng
dc.subjectdigital environmentseng
dc.subjectpublic/museum relationshipeng
dc.subjectcultural mediationeng
dc.titleMuseu da língua portuguesa: fruição e aprendizagem na relação interativapor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentEducação, Arte e Históriapor
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.description.resumoEssa pesquisa foi desenvolvida partindo da minha inquietação em investigar as inter-relações entre Educação, Arte, Cultura e Tecnologia nos espaços que vão além do universo da sala de aula. Investigo as transformações na instituição museu até os Museus Interativos e descrevo, brevemente, o Museu do Futebol e o Museu Catavento. Porém, o foco desse estudo deu-se na investigação no Museu da Língua Portuguesa. Será ele um mediador cultural através de seus ambientes digitais e da relação interativa com o público? Qual a reação dos visitantes ao se depararem com o Museu da Língua Portuguesa e seus ambientes digitais? E o que as reações frente ao MLP geram nos visitantes? Para responder tais questões, partindo do método etnográfico, realizei pesquisa de campo para observações dos ambientes e dos visitantes, entrevistas com profissionais do Museu, e participei de diferentes ações educativas promovidas pelo MLP. Também acompanhei o MLP no ciberespaço, pelo seu website e nas redes sociais. Os registros foram feitos a partir da linguagem de palavras e de imagens , analisados, classificados e interpretados a partir dos referenciais teóricos estudados sobre o uso e reflexão da língua portuguesa, a interatividade e a mediação cultural nos ambientes digitais.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4598335507023152por
dc.contributor.advisor1Martins, Mirian Celeste Ferreira Diaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668por
dc.contributor.referee1Coutinho, Rejane Galvãopt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9150659098334633por
dc.contributor.referee2Chassot, Maria de Fatimapt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/7065151397130392por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4089/Priscila%20Zanganatto%20Mafra.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1842/1/Priscila%20Zanganatto%20Mafra.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record