Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Multiculturalismo: a identidade do sujeito nas tensões sociais contemporâneas em Charles Taylor

    Thumbnail
    View/Open
    Elias Justino Bartolomeu Binja.pdf (704.3Kb)
    Date
    2010-12-15
    Author
    Binja, Elias Justino Bartolomeu
    Advisor
    Araujo, Paulo Roberto Monteiro de
    Referee
    Linhares, Orlando Bruno
    Referee
    Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Esta pesquisa investiga, a partir da abordagem do multiculturalismo em Charles Taylor, a identidade do sujeito nas tensões sociais contemporâneas. Duas obras nos servem de aporte teórico: As Fontes do Self: a construção da identidade moderna e Multiculturalismo: examinando a política de reconhecimento. A questão de fundo do presente trabalho é: quem e qual a identidade do sujeito multicultural, considerando as tensões pelo reconhecimento das diferenças nas sociedades contemporâneas. As novas formas de convivência no campo político propiciaram a emergência de novas práticas políticas democráticas, expressas na tensão entre liberais e comunitaristas. Charles Taylor, geralmente identificado com o partido comunitarista, no entanto, defende um posicionamento peculiar, que mais reflete das consequências de sua antropologia filosófica, por meio de sua ontologia moral, do que de militância partidária. Entretanto, para melhor explicitar as novas formas de convívio no campo político, empreendemos uma caracterização das sociedades contemporâneas, salientando nelas as condições de emergência das tensões nas práticas políticas democráticas: a construção mítica da identidade nacional e a globalização. E, consequentemente, da antropologia filosófica tayloriana, esboçamos uma proposta de educação para a autenticidade, com vista a realçar e distinguir o papel da educação na formação do sujeito e da sua identidade.
     
    This research investigates, from the approach of multiculturalism , in Charles Taylor, the identity of the subject in the contemporary social tensions. Two works serve as theoretical basis: Sources of the Self: The Making of the Modern Identity and Multiculturalism. The bottom line of the present work is: who and what is the multicultural identity of the subject, considering the tensions by the recognition of the differences in the contemporary societies. The new forms of coexistence in the political field propitiate the emergence of new democratic political practices, expressed in the tensions between liberals and communitarians. Charles Taylor, usually identified with the communitarian party, advocates a peculiar positioning, that reflects more of the consequences of his philosophical anthropology through its moral anthology, than party militancy. However, in order to better explicit the new forms of coexistence in the political field, a contemporary society characterization is undertaken, highlighting the emergence conditions of tensions in democratic political practices: the mythical construction of the national identity and globalization. And, consequently, from the Taylorist philosophical anthropology, a proposal of education for authenticity can be outlined, aiming to enhance and distinguish the role of education in the formation of the subject and also of his identity.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24687
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis [507]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace