Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Teses
    • Educação, Arte e História da Cultura - Teses - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Teses
    • Educação, Arte e História da Cultura - Teses - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    A tecitura do conhecimento nas redes sociais: habitat das inteligências coletivas

    Thumbnail
    View/Open
    Izabel Patricia Meister.pdf (7.601Mb)
    Date
    2012-12-06
    Author
    Meister, Izabel Patrícia
    Advisor
    Peña, Maria de Los Dolores Jimenez
    Referee
    Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
    Referee
    Ribeiro, José Maria Gonçalves da Silva
    Referee
    Azevedo, Wilton Luiz de
    Referee
    Oliveira, Lucila Maria Pesce de
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This thesis is inserted in the context of social networks, which is embedded in cyberspace. For the complex nature of the phenomenon investigated, this research takes a multidisciplinary approach as fundamental and works with three guiding principles: knowledge, collective intelligence and complexity. This multidisciplinary look also leads the need for a qualitative approach because is treating a process. The method is virtual ethnographic research that allowed us to observe and track records of social networks chosen: The Colearn Community in Tool Library, the Colearn group and the Filtros Educação & Aprendizagem XXI group, both on Facebook. The investigation in these social networks revealed this predominant social space can be configured as a space of creation and acquisition of knowledge. It indicates that this knowledge is particular in the network. It is constructed from the overlap between the knowledge and collective intelligences that become part of a connection-based process. It calls this phenomenon as weaving because it involves the relationship between convergence and expansion determined by the State of Relevance in addition to interacting agents and contexts. This condition is the main finding of this thesis. The weaving of knowledge in social networks: habitat of collective intelligences reveals a self-perspective from the importance of social networks facing the contemporary knowledge.
    Summary
    Esta tese está inserida no contexto das redes sociais, que ganham novos contornos no ciberespaço. Pelo caráter complexo do fenômeno investigado, esta pesquisa toma a perspectiva multidisciplinar como fundamental e trabalha com três eixos norteadores: o conhecimento, a inteligência coletiva e a complexidade. Este olhar multidisciplinar nos leva também à necessidade de uma abordagem qualitativa por tratarmos de um processo. O método é o da pesquisa etnográfica virtual, que nos permitiu observar e acompanhar os registros das redes sociais escolhidas: a Comunidade Colearn na Tool Library, o grupo Colearn e o grupo Filtros Educação & Aprendizagem XXI, ambos no Facebook. A investigação nessas redes sociais revelou que este espaço predominante social pode se configurar como um espaço de criação e aquisição de conhecimento. Indica que neste âmbito o conhecimento é próprio da rede, constituído a partir da imbricação entre o conhecimento e as inteligências coletivas que se tornam parte de um processo baseado em conexão. Chama a este fenômeno de tecitura por envolver, além dos interagentes e os contextos, a relação entre convergência e expansão determinada pelo Estado de Relevância. Esta condição é a principal descoberta desta tese. A tecitura do conhecimento nas redes sociais: habitat das inteligências coletivas revela uma perspectiva própria da importância das redes sociais frente ao conhecimento contemporâneo.
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
    Citation
    MEISTER, Izabel Patrícia. A tecitura do conhecimento nas redes sociais: habitat das inteligências coletivas. 2012. 180 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24582
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Teses - CEFT Higienópolis [135]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace