Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Ciências Sociais e Aplicadas (CCSA)
    • Dissertações
    • Administração de Empresas - Dissertações - CCSA Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Ciências Sociais e Aplicadas (CCSA)
    • Dissertações
    • Administração de Empresas - Dissertações - CCSA Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo

    Thumbnail
    View/Open
    Eduardo Jardim Ushiro.pdf (1.584Mb)
    Date
    2015-02-26
    Author
    Ushiro, Eduardo Jardim
    Advisor
    Bido, Diógenes de Souza
    Referee
    Hanashiro, Darcy Mitiko Mori
    Referee
    Barroso, Antonio Carlos de Oliveira
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The growth of competitiveness has forced organizations to adapt and reinvent themselves constantly. This context implies directly in reasons found by the individuals to learn, like solving a problem, for example, leading them to use different strategies for the learning process. Learning strategies may be informal, like asking for help to colleagues or reading a technical material. It may be also formal, like attending training programs offered by the company. This study aimed to measure and understand which learning strategies are mostly used according to four different objective identified in the workplace: solving a problem, performing a new task, obtaining autonomy and increasing the growth chances in the company. The sample was consisted of 4632 workers from the production line in an automotive company. A confirmatory factor analysis was performed to ensure the validity and reliability of the measures subsequently, the factor scores were used in the comparisons of the use of each learning strategy for each purpose. The results showed that the learning strategies applied do not differ according to the four objectives presented. Among the surveyed strategies, the most used is interpersonal help-seeking, this means, asking support or information to other people at workplace. Written help-seeking and participation in courses are less applied.
    Summary
    O aumento da competitividade tem forçado as organizações a se adaptarem e reinventarem constantemente. Esse contexto implica diretamente em motivos encontrados pelos indivíduos para aprender, como resolver um problema, por exemplo, levando os mesmos a utilizarem diferentes estratégias no processo de aprendizagem. As estratégias podem ter um caráter informal, como pedir ajuda aos colegas, pesquisar material escrito, ou formal, como participar de cursos oferecidos pela empresa. Este estudo procurou mensurar e compreender quais estratégias de aprendizagem são mais utilizadas de acordo com quatro finalidades identificadas no local de trabalho: resolver um problema, executar uma nova tarefa, obter autonomia e aumentar as chances de crescimento na empresa. A amostra foi composta por 463 profissionais que atuam na linha de produção de uma empresa do ramo automotivo. Foram realizadas análises fatoriais confirmatórias para se garantir a validade e confiabilidade das medidas, posteriormente, os escores fatoriais foram utilizados nas comparações do uso de cada estratégia de aprendizagem para cada finalidade. Os resultados demonstraram que as estratégias de aprendizagem utilizadas não diferem conforme as quatro finalidades apresentadas. Dentre as estratégias pesquisadas, a mais utilizada é a ajuda interpessoal, ou seja, buscar informações e conhecimentos com outras pessoas. As estratégias menos utilizadas são a consulta a material escrito e a participação em cursos
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23474
    Collections
    • Administração de Empresas - Dissertações - CCSA Higienópolis [413]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace