Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
URI Permanente desta comunidade
Navegar
Navegando Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS) por Orientador "Boggio, Paulo Sérgio"
Agora exibindo 1 - 20 de 34
Resultados por página
Opções de Ordenação
- DissertaçãoAdmiração reverencial e sua ação humanizadora: estudo acerca da desumanização e corporificação das emoçõesEspinosa, Ruth Izabel Vasconcelos Lyra Romero (2019-08-13)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
Through two experiments we investigated dehumanization and the role of positive emotions such as awe in humanization. Dehumanization consists in denying uniquely human (UH) or human nature (HN) characteristics to other individuals. In this sense, the non-attribution of secondary emotions to people outside the group is a way of dehumanizing them, as it brings them closer to animality. Another aspect that may indicate dehumanization is the embodiment of emotions, which we seek to evaluate in experiment 1. Such aspect is a phenomenon that occurs when evaluating where in the body each emotion is perceived and felt. Since the non-attribution of secondary emotions is a way of dehumanizing, it can be inferred that the embodiment of emotions occurs differently when one imagines that this emotion belongs to another person, a typically dehumanized group. In experiment 1, we evaluated 3 embodiment groups - 1) himself, 2) a similar one (student like him), and 3) homeless. They were instructed to respond to the task of Bodily Sensations Maps (BSMs) for eighteen emotions that could be basic (anger, fear, joy) and complex (awe, compassion, pride) considering their own emotions (group 1), peer emotions (group 2) or homeless people emotions (group 3). According to the initial hypotheses, no significant differences were found between the BSMs produced for their own emotions and for the homeless in relation to the basic emotions. However, significant differences were found in complex emotions. A greater degree of similarity was observed between maps produced by self-emotions and those of other students compared to maps produced for homeless people. In experiment 2 we evaluated the impact of positive emotion, awe, as it would have a humanizing role, indicated by the attribution of secondary emotions to homeless people. This emotion was translated to Portuguese in our study, maintaining its main characteristics of being an emotion with aspects of admiration and fear, being elicited before something great that defies understanding. In this study we focus in the positive aspect of this emotion, which promotes admiration, diminishing of the self, reevaluating beliefs and increasing pro-social behaviors. For this experiment, the same 3 embodiment groups produced the BSMs, after neutral emotional modulation, awe and joy. Awe intensified the perception of emotions for the three groups, but had a more intense role in group 3. Similarity analysis indicated results according to the hypothesis that the similarity of group 3 is lower with group 1. These findings made possible to observe implicit dehumanization phenomena that are less subject to deliberate choices, and to look at the possibility of modifying the perception of typically dehumanized groups. Importantly, BSMs have proven to be an interesting tool for addressing how others' emotions are perceived - DissertaçãoAs atitudes implícito/explícitas dos educadores diante de educandos com deficiência em sala de aula regularGaião, Célia Regina (2009-08-21)
Psicologia
Processo mental e experiência mental diferem entre si. O primeiro é a operação da mente, o segundo é a vida subjetiva que emerge dessa operação. Na avaliação social, as atitudes implícitas e explícitas expressam esta distinção, onde a natureza das respostas dadas podem ser controladas ou inconscientes, dependendo da intencionalidade ou do propósito de quem as direciona. Estudos prévios mostram uma discrepância entre o que é explicitado por meio de questionários e o que é verificado inconscientemente por meio de teste computadorizado com relação a questões relacionadas a crenças, etnia, gênero, entre outros (Greenwald et al. 1998 e 2002; Jost et al., 2004 e Nosek & Smyth, 2007). O presente estudo tem como objetivo investigar as atitudes inconscientes do professor que é um elemento fundamental na construção do conhecimento, frente a seu aluno com deficiência em sala de aula regular, por meio de um teste de associação implícita (TAI) sobre deficiência. Para isso, foi realizada uma adaptação no TAI desenvolvido por Nosek. Por meio desse teste, o autor demonstra a existência de divergências entre o que é verbalizado e o que está implícito (consciente versus inconsciente). O teste é baseado na ordenação de estímulos que representam quatro conceitos apresentados de forma congruente ou incongruente. Quarenta professores que têm em sua sala de aula crianças com deficiência responderam a um TAI. Este teste contem 4 categorias (bom, mau, com deficiência e sem deficiência) e a tarefa dos participantes é de julgar qual a categoria correspondente a uma foto ou uma palavra apresentadas no centro da tela; é composto de blocos de julgamento: 1-Bom-Mau; 2-Com Deficiência-Sem Deficiência; 3- pareamento Bome Sem Deficiência versus Mau e Com Deficiência; 4- pareamento Bom e Com Deficiência versus Mau e Sem Deficiência. Manova revelou efeito significativo para total de acertos e tempo de reação (p<0,0001 e 0,00001, respectivamente). Análise post hoc, com teste Fischer LSD, revelou efeito significativo para a situação de julgamento das fotos de deficiência no bloco Bom e Com Deficiência versus Mau e Sem Deficiência. Apesar de um posicionamento explícito de não-preconceito com relação às deficiências, o desempenho do professor foi prejudicado quando a tarefa introduzia um elemento de conflito Bom e Com Deficiência. Tal achado revela que, mesmo que de forma não-consciente, o olhar dos educadores diferencia de maneira preconceituosa pessoas com deficiência. - DissertaçãoBalanceamento inter-hemisférico do córtex pré-frontal e regulação emocional: um estudo neuromodulatório, comportamental e psicofisiológicoMarques, Lucas Murrins (2016-11-10)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
Emotions can be understood as behavioral, physiological, and subjective individual’s alteration due to a given situation. Several times, an efficient regulation of these emotions can promote psychological and social survival. In this sense, recent publication demonstrate that the Prefrontal Cortex (PFC) present a relevant role in cognitive control, especially during emotion regulation strategies. At the same time, the Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) has been shown to be an efficient technique neuromodulation in causal study between cortical structures and cognitive functions such as emotion regulation. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of inter-hemispheric balancing two regions of the PFC (Dorsolateral and Ventrolateral region) using different montages of tDCS on different strategies of emotional reapprasisal during the observation of negative images. The study purpose was to understand the specificity of the involvement of both structuresin healthy participants, with respect to the inter-hemispheric balance during emotion regulation, with respect to emotional experience, namely the behavioral aspect (valence and arousal judgement), and psychophysiological aspect (skin conductance response, and the cardiac interbeat interval). 180 undergraduate student (mean age 21,75±3,38) participated in this study, divided in two experiments (Dorsolateral PFC = n90; Ventrolateral PFC = n90). The result showed: i) the experimental task efficacy on the modulation of negative and positive affect; ii) cognitive reappraisal strategy efficacy on both emotional experience, behavioral (both experiments), and cardiac (only experiment 1); iii) Effect of anodal tDCS applied over left Ventrolateral PFC on increased valence evaluation of negative images, as well as on the decreased cardiac interbeat interval on earlier momentos of emotional processment. The findings suggest a main left Ventrolateral PFC role on selection and inhibition of negative content. Furthermore, the present study demonstrate for the very first time, modulation of cardiac recruitment due to: i) the cognitive reappraisal strategy used (experiment 1); and ii) the tDCS condition applied (experiment 2). Further studies are needed to confirm the hypotheses raised here. - DissertaçãoO efeito da gratidão na reavaliação cognitivaGiglio, Ana Carolina Alem (2017-02-16)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
Some areas of psychology have attempted to understand positive emotions and their relation with cognition. Researches have shown that positive emotions may be related to the broadening of attentional focus and establishment of problem solving repertoire. One of the emotions that has drawn attention in researches, demonstrating cognitive consequences is gratitude, which may be associated with establishing social bonds, increasing well-being and satisfaction in the relationship. Despite the cognitive consequences of this emotion, it is still not clear whether gratitude can facilitate the efficient use of strategies for cognitive control of emotions, and the present paper sought to answer this question. In addition, since gratitude is an emotion with great social impact, this study sought to investigate whether i) sharing with others experiences of gratitude and ii) only writing about such experiences could have a distinct impact on the ability to increase or to decrease an emotion (up and down regulation) using cognitive reappraisal strategy. For this study, 73 participants were divided into three groups: group1 - wrote and shared experiences of gratitude; group2 - only wrote about experiences of gratitude; and group3 - shared experiences without emotional content. The three types of intervention lasted for four weeks. To evaluate the cognitive reappraisal ability, an emotional image trial was performed, in which participants had to use strategies to increase positive emotion, decrease negative emotion or to maintain their naturally elicited emotion. Behavioral measures (valence and intensity, positive / negative affects and gratitude) and physiological measures (skin conductance and heart rate) were performed. The main results showed that the two experimental groups obtained: i) an increase in the gratitude questionnaire score after the intervention; ii) a more efficient use of the cognitive reappraisal strategy in the valence scale. Such results may indicate that both sharing and the simple attention directing to specific situations of gratitude are able to favor the increase of general perception of gratitude of the individual towards his own life and to improve the efficiency of cognitive control strategies of positive and negative emotions. In addition, the group that shared experiences of gratitude increased their level of positive affects, while the group that only wrote about their experiences maintained it; and the control group decreased the level of positive affects. These findings may show gratitude as a background for the perception of other positive stimuli, but sharing has potentiated this effect. There was a decrease in heart rate during the maintenance of elicited emotion in the negative images by group2, referring to the down-regulation strategy, suggesting greater cognitive engagement during reappraisal. These results may indicate that the group that only reported experiences of gratitude may have needed greater cognitive demand to efficiently use the reappraisal strategy compared to group1. The analysis of the content of the reports showed that the words that appeared more on the semantic map of the experimental groups were words with relational content, unlike the control group, indicating that the social relation may be linked to gratitude as an inherent condition. - DissertaçãoEfeito da neuromodulação em ritmo mu durante observação e mentalização de movimentos biológicos e não-biológicosLapenta, Olivia Morgan (2012-08-17)
Psicologia
The Mental Simulation theory suggests activation of the motor network during imagery and execution of movements, similarly to the activation during observation and execution of actions, which is mediated by the Mirror Neuron System. This activation can be measured using eletroencefalography register of Mu rhythm suppression. It is propose that motor network activation and therefore increase of cortical excitability at primary motor cortex and Mu dessynchronization are due to premotor Miror-Neuron System inputs. Transcranial direct current stimulation is a neuromodulation technique that induce facilitation and inhibition of neural firing leading to enhance or decrease in cortical excitability, respectively. Thus, we propose to evaluate the polarity dependent effects of this technique in the Mu rhythm during biological and non-biological movements observation and imagery tasks. Therefore we applied anodal, cathodal and sham stimulation in 21 male subjects (mean age 23.8+3,06), over left primary motor cortex (2mA for 20min) and immediately after we registered the electroencephalography considering the electrodes C3, C4 and surrounding C3 and C4 and Cz. Analyses of C3 and C4 showed significant effects according to Movement (p=0.005), and also for the interactions between type of stimulation and hemisphere (p=0.04) and type of stimulation, movement and hemisphere (p=0.02). Surrounding electrodes analyses revealed significant effect for the interaction between stimulation type, task condition and movement type (p=0.03). Thus, the main findings of this study were i. Mu suppression for biological movement (in both imagery and observation) of the hand region in the contralateral hemisphere after sham stimulation, ii. reverse effect for the surrounding electrodes during imagery condition and iii. polarity-dependent neuromodulation of the Mu rhythm. The results are discussed considering focal ERD/ surrounding ERS according to the type of task. We concluded that there are contralateral focal Mu dessynchronization during observation and imagery of biological movements together with syncronizarion of the motor areas not involved in the task only for the imagery condition and that transcranial direct current stimulation has a significant effect under the entire electrode and according to the applied polarity. The use of transcranial direct current stimulation followed by observation and imagery tasks might be an interesting intervention strategy for disturbances involving motor ability impairment as well as deficits related to imitation and comprehension of other s actions. - TeseEfeito da neuromodulação na ilusão da mão de borrachaDall'Agnol, Patricia Aparecida (2016-02-16)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
The Rubber Hand Illusion (RHI) is generated by the conflict between synchronized visual and tactile stimuli delivered at the same time in the participant’s hand, occluded from the vision, and in a visible rubber prosthesis. Such conflict generates the sensation of incorporation of the extra limb in the participant. This illusion enable evaluate body awareness and how we perceive our body and single parts of it. Neuroimaging studies show that during the RHI the main cortical areas activated are the Premotor Cortex (PMC) and the Posterial Parietal Cortex (PPC). The knowledge of this areas playing an important role of multisensory integration that underlies the generation of the illusion and that the transcranial direct current stimulation (tDCS) technique has the ability of interfere on cortical activity, this study aimed to investigate possible neuromodulatory effects during the perception of the RHI. Specifically, we investigated effects of tDCS over PMC and PPC over i) time to perceive the RHI, ii) proprioceptive shift and iii) intensity of the illusion, measured via questionary. We evaluated 36 volunteers divided in 2 groups. The group 1 received tDCS over the PMC and the group 2 received tDCS over the PPC. The applied montages to both groups were: i anodal current at right hemisphere and cathodal current at left hemisphere; ii. anodal current at left hemisphere and cathodal current at right hemisphere; and iii. Sham condition.We verify that when tDCS was applied over the PMC using anodal current on the right hemisphere and cathodal current on the left hemisphere there is a significant effect on the proprioceptive shift task. Specifically, the volunteers had a greater shift towards the extra limb when compared to sham condition. However we found no effects for the opposite montage. Regarding the application of tDCS over PPC, we observed that the montage of anodal current on the right hemisphere and cathodal current on the left hemisphere promotes significant effects over the time taken to perceive the RHI. Specifically, this stimulation results in faster appropriation of the extra limb when compared to the opposite montage and to sham conditions. Finally, no effects of tDCS were found at the questionary evaluation in none of the groups. Thus, the study demonstrated that application of anodal right and cathodal left tDCS, in both of the studied areas promotes an increased perception of the RHI. In conclusion, this studiy increases the knowledge of the role of PMC and PPC in the integration of visual and tactile stimuli during the RHI, thus increasing knowledge about the aspects of body ownership. Besided it signals the possibility of tDCS as na useful tool for studies in this área and following from clinical application. - DissertaçãoEfeito do estereótipo sobre respostas comportamentais e eletrofisiológicas em tarefa de decisão socialRêgo, Gabriel Gaudencio do (2014-08-11)
Psicologia
Games are useful tools to simulate social interactions of cooperation or competition and can be applied in conjunction with behavioral and electrophysiological techniques, such as Event Related Potentials (ERP) analysis. The Ultimatum Game (UG) is a well-studied game which can be used to investigate how individuals react to injustice. An initial value is divided between a proponent, who suggests a division rate of this value, and a respondent, who may accept or reject it. If the respondent accepts, both players gain the proposed value, and if he or she rejects, they gain nothing. The behavioral and electrophysiological results have demonstrated typical reactions in the game. The Medial Frontal Negativity (MFN), a component associated with the automatic processing of negative social feedback, and the P300, associated with attention and memory process, are two components commonly observed during UG. While the interaction between volunteers and proponents with typical development is well described, the interaction between volunteers and proponents with Down syndrome is still unknown. This research aimed to investigate differences in the behavioral data, MFN and P300 in participants playing the UG with a typical proposer and Down proposer. 32 subjects participated in the experiment. Scales of social desirability, moral identity, self-esteem and an implicit association test about Down syndrome were applied. The results showed similar behavioral patterns among proponents and previous data described in the literature. Regarding ERPs, the MFN was not detected and there was greater amplitude of P200 component for proposals of the Down. There was also greater amplitude of P300 for fair proposals of the typical proponent compared to the fair proposals of the Down, and of these two compared to unfair proposals of both. The amplitude of the P300 for proposals of typical was negatively correlated with self-esteem scores. Together, the results suggest that the presence of a player with Down syndrome might influence the perception and expectation of the participants about the game, and this effect could be extended to the interaction with the typical proponent. The absence of MFN suggests that participants do not perceived the unfair proposals as a social negative outcome and P300 suggests that the interaction with the typical proposer was more relevant to the participants. Moreover, this relevance was modulated due to personal characteristics of self-esteem. Further studies are suggested in this area to confirm the hypotheses suggested in the present research. - DissertaçãoEfeitos comportamentais e psicofisiológicos da meditação mindfulness no emprego de duas estratégias de regulação emocionalTeixeira, Camila Paulino Rodrigues Alves (2018-02-20)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
Dentre as variadas estratégias de se modular os componentes da resposta emocional, a reavaliação cognitiva e a distração se destacam nas pesquisas atuais. Como indicam estudos recentes, a capacidade de regulação emocional é tipicamente aprimorada a partir da meditação Mindfulness, prática esta que costuma oferecer benefícios para o funcionamento cognitivo das pessoas e visa aperfeiçoar uma característica intrínseca a todo ser humano: a capacidade de voltar a atenção para o momento presente. Nesse sentido, este estudo buscou investigar o efeito do Mindfulness na reavaliação cognitiva e distração. Foram coletados 90 sujeitos saudáveis e sem experiência com meditação. Desses participantes, 30 foram submetidos a uma prática de Mindfulness com atenção plena na observação de pensamentos; 30 passaram pela Meditação nos Corações Gêmeos (MCG); e os 30 restantes não passarão por nenhuma das duas práticas (grupo controle). Após a prática, todos os participantes responderam a uma tarefa de observação de imagens de conteúdo afetivo, adotando as estratégias de regulação emocional e avaliando cada uma das imagens quanto sua valência e intensidade. Além dos dados comportamentais, foram registradas medidas psicofisiológicas dos participantes, através da eletrocardiografia (ECG). Os resultados demonstram maior eficácia da MCG em suprimir ou amplificar as emoções, quando analisadas as escalas de valência das imagens. Para as demais medidas (escalas de intensidade e ECG), não houve efeito de grupo, apenas das estratégias. Dessa forma, para diminuir a intensidade de uma imagem negativa, reavaliação cognitiva e distração mostraram-se igualmente eficientes, contudo, somente a reavaliação mostrou-se eficaz para aumentar uma excitação emocional, quando diante de imagens positivas. Em relação aos dados da ECG, não foi encontrada diminuição da aceleração cardíaca estatisticamente significativa em função das estratégias de regulação emocional, do contrário, distração foi a estratégia que recrutou maior aceleração cardíaca durante a tarefa experimental, independentemente da categoria da imagem. Os resultados indicam que a meditação do tipo contemplativa pode influenciar positivamente na capacidade de regulação emocional, mesmo quando efetuada por não-meditadores e uma única vez. Já em relação à meditação Mindfulness, foco deste estudo, não foi encontrado este mesmo efeito imediato, indicando uma maior probabilidade de que os benefícios desta meditação sejam percebidos a partir de uma prática contínua e de longo-prazo, como já visto na literatura. - DissertaçãoEfeitos da estimulação transcraniana por corrente contínua em tarefas de percepção tátil manual - desempenho tátil entre indivíduos com visão preservada e deficientes visuaisDall´agnol, Patricia Aparecida (2011-08-12)
Psicologia
A integridade do sistema sensorial é importante para o desenvolvimento das habilidades humanas. Entretanto, com a perda de um ou mais sentidos, a capacidade do sistema nervoso em adaptar-se a nova condição é variável devido ao tipo e idade de perda e outros fatores envolvidos na aprendizagem de novas habilidades, como na plasticidade neural. Todavia, essa adaptação é possível uma vez que os sentidos remanescentes associados a mecanismos compensatórios suprem a retenção da informação do sentido perdido. Muitos estudos buscam a compreensão dos substratos neurais diante da perda sensorial. Dessa forma, este estudo teve por objetivo investigar a influência da Estimulação Transcraniana por Corrente Contínua (ETCC) aplicada no Córtex Somatossensorial Primário (CS1), de indivíduos com visão preservada e de deficientes visuais, durante os testes de discriminação de dois pontos e de discriminação de texturas. Os resultados mostraram que a ETCC anódica aplicada no CS1 produziu efeito benéfico no desempenho da discriminação de dois pontos e da discriminação de textura. Já a ETCC catódica teve efeito prejudicial no desempenho da discriminação de texturas em deficientes visuais congênitos e indivíduos com visão. Esses resultados são atribuídos à capacidade que a ETCC tem em neuromodular a excitabilidade cortical do córtex somatossensorial. Por fim, concluímos que a aplicação da ETCC anódica e catódica no CS1 têm efeitos significativos na percepção tátil em deficientes visuais congênitos e indivíduos com visão durante as tarefas realizadas no presente estudo. Nesse sentido, pesquisas subsequentes com essa ferramenta poderão auxiliar em tratamentos de distúrbios e de perdas sensoriais ou mesmo potencializar a aprendizagem de deficientes visuais na leitura Braille. - TeseEletrofisiologia do processamento semântico e emocional de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo em tarefas com interação maternaValasek, Claudia Aparecida (2017-08-17)
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
Patients with autism spectrum disorder display severe deficits in the development and processing of language, as well as abnormalities when processing and recognizing emotions. Furthermore, impairments in these processes seem to interfere with the social functioning of these patients. Nevertheless, the neurocognitive mechanisms underlying the processing of prosodic, facial expression and semantic processing of objects in patients with autism is still poorly understood, especially when considering the age range from 3 to 6 years old. Moreover, the existing studies on these processes using high-temporal resolution methods, such as electroencephalography, are still scarce. Therefore, the studies presented in this dissertation aimed to investigate the electrophysiological correlates underlying tasks of semantic processing of objects, facial and prosodic emotional expression with maternal and unknown person interaction. Thus, three experiments using the event-related potentials method were developed in virtue of its exceptional temporal resolution. Results different from the literature were found, since the presence of electrophysiological markers underlying the processing of semantic information (N400) and basic sensory components (P1, N170, N100 e P200) were observed in the group of autism and control group. Moreover, the mother’s voice elicited increased amplitude in some electrophysiological components, mainly in the group of autism. These results demonstrate the important maternal influence in the processing of semantic information and, hence, in the cognitive and social development of the child, seeming the ability of joint attention preserved in children with autism in relation to the maternal interaction. - TeseEm busca dos sentimentos morais: do desenvolvimento das emoções básicas ao papel das emoções morais complexas nos processos de julgamentoMarques, Lucas Murrins (2020-08-13)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
The study of emotions presents relevant growth. Among the emotional categories, it is understood moral emotion, by a set of physiological changes and/or cognitive processing that present as a consequence the establishment and maintenance of the integrity of human social structures. More recently, the role of intuitions, triggers, or moral foundations that would guide judgment, have been widely discussed: i) Care; ii) Justice; iii) Liberty; iv) Authority; v) Loyalty; and vi) Purity. In addition, some studies demonstrate the role of some aspects in the relationship and modulation of moral judgments, such as: i) cultural variations; ii) basic emotional processing; iii) social categorization; iv) development; v) emotion regulation; and vi) the role of brain processing in moral judgment. Despite these findings, many gaps are still present in this study topic. Thus, through six studies, this thesis aimed to describe, correlate and modulate the interface between emotions and judgment. For this, each Study presents particularities in the general and specific objectives, methods, and casuistic, all being duly justified and directly related to the general objective of the present thesis. Specifically, the objectives of each Study were: Study 1) To translate, adapt and validate an instrument of judgment of the different moral foundations for the population of the city of São Paulo; Study 2) Investigate the effects of the modulation of the basic emotion of Disgust on moral judgment relative to different social groups; Study 3) Investigate the role of perception of Group Categories of Authors and Victims in situations of violation of the Care Foundation; Study 4) Investigate and correlate moral judgment at different ages and sex; Study 5) Investigate the effects of emotion regulation on moral judgment; and Study 6) Investigate the effects of Neuromodulation of Prefrontal Cortex on moral judgment. At the heart of this thesis, some studies will involve current crisis scenarios and discussions (eg, local and global conflicts regarding different cultures, sexes, and social groups). Thus, in addition to deriving contributions to the theoretical field between emotions and moral judgment, the results may contribute to discussions about social phenomena in the field of moral sciences in contemporary and crisis scenarios. - DissertaçãoEstratégias de modulação da percepção da dor social: toque humano físico e toque humano imaginárioRibeiro, Beatriz de Oliveira (2021-06-08)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
Observar pessoas em situações como exclusão e rejeição pode induzir emoções no observador condizentes à chamada dor social. Visando investigar se a percepção da dor social é passível de modulação, optamos por estudar o papel do toque humano como uma possível estratégia, seja o toque físico ou imaginário. O toque humano foi escolhido como estratégia, pois diversos estudos vêm demonstrando a influência do toque na modulação emocional e a sua capacidade de comunicar distintas emoções. Este estudo foi dividido em dois experimentos e as voluntárias tiveram que avaliar imagens de crianças em situação de vulnerabilidade, classificadas como imagens de dor social, para as escalas de valência, intensidade e piedade. O primeiro experimento foi referente ao toque físico, ou seja, a voluntária recebeu o toque no dorso da mão pela experimentadora. Esse experimento ocorreu presencialmente, contou com a participação de 43 mulheres, cada participante foi uma única vez ao laboratório e realizou as três condições experimentais (presença com toque, presença sem toque e ausência de pessoa ao lado). Além dos dados comportamentais, mensuramos dados fisiológicos de eletromiografia facial (EMG) e eletrocardiografia (ECG). A presença com toque, ou seja, o ato de tocar foi capaz de modular as notas atribuídas para a escala de intensidade, tornando-as mais intensas, porém não modulou as notas atribuídas para a escala de valência, e tanto a presença com toque e a presença sem toque foram capazes de modular as notas atribuídas para a escala de piedade. Já em relação aos dados fisiológicos, apenas tivemos resultados significativos para os dados de ECG, olhando para interação toque e tempo, pois o toque, ao longo do tempo, foi capaz de aumentar os intervalos entre batidas. O segundo experimento referese ao toque imaginado. Este experimento ocorreu de maneira online e contou com a participação de 150 mulheres, sendo 30 para cada grupo experimental (presença com toque conhecido, presença com toque desconhecido, presença sem toque conhecido, presença sem toque desconhecido e ausência de instrução para imaginação), cada participante realizou apenas uma das cinco condições experimentais. Neste segundo experimento, as condições experimentais não foram capazes de modular a percepção da dor social para as escalas de valência, intensidade e piedade. O conjunto dos dois experimentos demonstrou a importância do toque físico nas relações sociais e a sua importância na modulação da percepção emocional, trazendo um olhar mais humanizado para a dor do outro quando observada. - TeseEstudo comparativo de brasileiros quilombolas e não quilombolas em suas necessidades básicas sociais e bem-estarSarmento, Janne Eyre Araújo de Melo (2022-05-13)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
A população quilombola ao logo dos tempos vem em suas lutas e conquistas se destacando como objeto de estudo em diferentes áreas do conhecimento. Entender como essas comunidades se enchergam enquanto cidadãos brasileiros no mundo é de grande relevância para se compreender o comportamento quilombola no nordeste brasleiro. Portanto, este trabalho objetivou investigar os indicadores de bem-estar em comunidades quilombolas e não quilombolas brasileiras. Para tanto foi realizado um estudo comparativo com brasileiros quilombolas e não quilombolas. Para os participantes da pesquisa denominados de brasileiros não quilombolas (GNQ), a pesquisa foi realizada por uma empresa que selecionou os participantes aleatoriamente e que responderam o questionário on line. Para os participantes da pesquisa que são quilombolas (GQ), devido às normas culturais dessas comunidades primeiramente foi feito contato com cada uma das quatro comunidades quilombolas, duas do Estado de Alagoas (Santa Luzia do Norte e Muquém) e duas do Estado de Sergipe (Patioba e Mocambo), via telefone e pelo aplicativo Whatsapp, em seguida marcamos um encontro presencial in loco com cada uma das lideranças, dentro do tempo e datas disponibilizadas pelas mesmas. A análise estatística foi feita, então, com 1000 participantes entre 18 e 62 anos (Média [M] =37,1 anos; Desvio Padrão [DP] = 11,9 anos), para o grupo dos brasileiros não-quilombolas, para os brasileiros quilombolas (M = 34,2 anos; DP = 10,7 anos. Apesar de ser um efeito pequeno, o GNQ apresentou média de idade maior que o grupo GQ (t1001 = 2,97, p = 0.003, d = 0.25). A partir desse contexto foram encontrados os seguintes resultados: O bem-estar é significativamente menor no GNQ que apresentou M = 6,00; DP = 2,42 em comparação ao GQ que apresentou M = 7,16; DP = 2,28. A autoestima foi significativamente menor no GNQ que apresentou a M = 6,79; DP= 2,54 em comparação ao GQ que apresentou a M = 7,23; DP= 2,49. O pertencimento foi significativamente maior para o GNQ que apresentou a = 7,28; DP = 1,90 em comparação ao GQ que apresentou M = 6,83; DP = 1,84, não foram observadas diferenças significativas no otimismo entre o GNQ que apresentou a M = 7,68; DP = 2,14 e o GQ que apresentou M = 7,99; DP = 1,91. O autocontrole foi significativamente menor para o GNQ apresentou M = 6,49; DP= 1,80 e o GQ que apresentou M = 6,86; DP = 1,64. Em seguida foi realizada uma análise de regressão linear que buscou verificar quais são os principais preditores de bem-estar. Foram consideradas como variáveis dependentes o bem-estar e como preditores as variáveis grupo (GNQ e GQ), pertencimento, autoestima, autocontrole e otimismo. A análise de regressão foi por passos e os modelos de cada passo foram comparados. Assim foi observado nesses modelos até a inclusão de pertencimento mostraram-se significativos, isto é, a inclusão de grupo, otimismo, autoestima e pertencimento representaram o melhor modelo para explicar o bem-estar em comunidades quilombolas do nordeste brasileiro - TeseEstudo comportamental e eletrofisiológico da neuromodulação da atençãoRêgo, Gabriel Gaudencio do (2019-02-14)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
Neuroenhancement is a procedure that aims to alter brain activity of healthy subjects in order to improve their behavioral or cognitive functioning through neuromodulatory techniques. One common cognitive function focused to modify is attention, which can be modulated by means of neurofeedback or transcranial Direct Current Stimulation (tDCS). Several studies have found improvement in attentional processes resulting from the application of these two techniques, nevertheless the results in the literature are still controversial. In view of the growing debate on neuroenhancement of attention as well as the lack of studies investigating behavioral and electrophysiological changes derived from the continuous use of such techniques, we conducted this research aiming to investigate the effect of daily application of neurofeedback and tDCS during two weeks on behavioral and electrophysiological performance of healthy participants in an attentional task. 76 college students were randomly assigned to four groups: active and placebo neurofeedback, focusing on SMR modulation; and active and placebo tDCS with anodal current applied over right dorsolateral prefrontal cortex. They underwent two weeks of neuromodulation, with behavioral and electrophysiological evaluation before and after treatment through the Attention Network Task (ANT). At the end of treatment, they responded to a self-report likert-scale of perceived changes of attention. Participants of the four groups believed that their attention improved due to the treatment. However, no behavioral or electrophysiological changes were observed between the two ANT sessions due to the treatment applied. It is likely that the attentional improvement perceived by participants has been due to a placebo effect. However, there is still a possibility that this improvement has occurred within a scope not evaluated by the ANT. From these data, we discuss the clinical and social implications of neuroenhancement and the placebo effect. - DissertaçãoEstudo preliminar sobre o impacto da estimulação transcraniana por corrente contínua em tarefa de multiplicaçãoPicinini, Rita dos Santos de Carvalho (2009-01-27)
Psicologia
Diferentes habilidades matemáticas vêm sendo investigadas ao longo dos tempos e, com o avanço das técnicas de neuroimagem, como PET (Tomografia por emissão de Pósitrons) e fMRI (ressonância magnética funcional) componentes centrais no processamento aritmético vêm sendo identificados em córtex parietal e pré-frontal. Além do avanço das técnicas de neuroimagem, outras técnicas como de modulação cerebral não-invasiva também vêm sendo estudadas, como Estimulação Magnética Transcraniana (EMT) e a Estimulação Transcraniana por Corrente Contínua (ETCC) no envolvimento das funções cognitivas com a área de cálculo. Este estudo teve como objetivo investigar o impacto da ETCC anódica quando aplicada no Córtex Pré-Frontal Dorsolateral (CPFDLE), Córtex Parietal Direito (CPD), Córtex Parietal Esquerdo (CPE) no desempenho em operações de multiplicação. Quinze voluntários saudáveis, estudantes de psicologia, com faixa etária entre 18 e 30 anos, realizaram subtestes do WAIS III e a tarefa de multiplicação. Os resultados desse estudo mostraram que a ETCC anódica aplicada no CPD melhorou o desempenho dos homens em relação ao número de acertos. A influência da ETCC em participantes com pior desempenho em Aritmética se deu em tarefa simples de multiplicação, mas não complexa, ao passo que a influência da ETCC em participantes com melhor desempenho em Aritmética se deu em tarefa complexa de multiplicação, mas não em simples. Tais resultados sinalizam que os efeitos da estimulação em uma determinada função dependem dos valores de linha de base de cada participante As outras condições de estimulações, CPFDLE e CPE não resultaram em efeitos significativos. A ETCC pode produzir um efeito benéfico em tarefas de cálculo, dependendo da intensidade, polaridade, tempo e localização da estimulação, podendo resultar em aumento ou diminuição na excitabilidade do córtex. - DissertaçãoEstudo preliminar sobre potenciais cognitivos em tarefa de tomada de decisão socialCampanhã, Camila (2010-12-14)
Psicologia
Decisions engage careful consideration of the risks and benefits involved in a particular choice. As we live in society, these choices are not only related to our personal interests. Therefore, social interaction has an important role, because the other is part of the context in which we evaluate decisions. Previous studies show the importance of trust and empathy in decision-making processes. In fact, Boudreau, McCubbins and Coulson (2009) showed that trust in another person interferes with behavioral response and also in event related potentials recorded during the test. However, as in other studies, trust was studied by the instruction given to participants that they will base their choices by reports made by another human being - unknown person. The use of an unknown person limits the interpretation of the role of trust involved in decision making processes. Thus this study aims to investigate the decision making processes in a task in which the participant brought to the lab a person (a trusted friend) that act as reporter. In addition, there are few studies investigating event-related potentials in tasks of social decision. Therefore, this study aim to understand the role of trust in decision-making by analysis of behavioral performance in an adapted version of the Ultimatum Game task and also investigate the event related potentials collected simultaneously. Among the main findings, we found a change in the perception of fairness (in fact there was no difference) and, consequently, a change in decision-making with more acceptance of proposals on the condition of interaction with the trusted person than other proposers. Moreover, the P3, FN and LPC potential were modulated by the impact of trust, and by moral internalization, and differed between genders. This study may increase knowledge about the neurobiological bases of behavior and decision making processes involving social interaction, trust and empathy. - DissertaçãoFerramenta de auxílio no processo ensino-aprendizagem: eficácia da utilização de kit educacional no primeiro ano do ensino médio na disciplina de químicaAlmeida, José Ricardo Lemes de (2011-02-07)
Psicologia
Uma das dificuldades encontradas no ensino da Química é o estabelecimento de relações entre representações do nível microscópico e as do macroscópico na exploração de um conceito. Estudos anteriores mostraram que a utilização de ferramentas de visualização computacional ou física resulta em aprendizado mais efetivo de conceitos. Acredita-se que parte do efeito positivo deva estar relacionada a um treinamento de habilidades visoespaciais. Para verificar essa hipótese, um grupo de 56 alunos pareados por gênero foi dividido aleatoriamente em dois grupos. Um dos grupos recebeu intervenção educacional com o kit de montagem física de um tetraedro; o outro recebeu uma lista de exercícios de geometria molecular. Para a avaliação dos efeitos das intervenções propostas, após essas intervenções os alunos realizaram testes de rotação mental de figuras tridimensionais. Em um deles, os estímulos eram figuras de moléculas e, no outro, eram objetos sólidos tridimensionais; as figuras apareciam rotacionadas em uma tela de computador. A tarefa era dizer o nome das moléculas e, no caso dos objetos, compará-los com outros objetos não rotacionados. Os testes foram realizados em equipamento de registro dos movimentos oculares (Tobii® 1750). Foram analisados o tempo de resposta, o número de acertos e erros, e as estratégias visuais de rastreio dos estímulos. Os resultados sinalizaram que o uso do kit foi efetivo para melhor visualização de moléculas, o que o caracterizou como importante ferramenta no ensino-aprendizagem de Química. Além disso, o efeito do kit em testes de figuras tridimensionais apontou para o impacto positivo que esta estratégia teve nas habilidades visoespaciais de forma geral. - DissertaçãoGender diferences in moral judgment of gender violence: a study about intentionality, consequence and social distanceMorello, Letícia Yumi Nakao (2023-04-13)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
A violência de género é um problema de saúde pública de tamanha relevância que faz parte dos principais objetivos para o desenvolvimento sustentável propostos pelas Nações Unidas. O objetivo do presente estudo foi investigar alguns fatores que podem agravar ou amenizar julgamento moral das pessoas sobre situações de agressão de um homem contra uma mulher e de um homem contra uma mulher. Esses fatores são gênero do juiz, intencionalidade e o resultado da agressão e do distanciamento social entre o juiz e o agressor. A identidade moral e o sexismo ambivalente são avaliados como covariáveis. Os resultados indicam que o sexo da pessoa que faz o julgamento não parece ser um fator significativo na previsão de punição ou julgamento moral, mas prevê reação dessas pessoas à agressão. O sexo do agressor e da vítima foi impacto consistente na atribuição de punição e julgamento moral: as mulheres são julgadas tolerantemente em quase todos os contextos; essas descobertas são discutidas em termos de moral agência. A intenção por trás de uma agressão é mais significativa na determinação da moral julgamentos sobre isso, enquanto o resultado da agressão é mais importante na atribuição punição. Ações intencionais, que resultem em morte ou cometidas por indivíduos desconhecidos são julgados com mais severidade do que aqueles que são acidentais, resultam em lesões, ou são cometidas por amigos, respectivamente. A Escala de Sexismo Ambivalente fez não prevê em punição ou julgamento moral nesses estudos, possivelmente porque a escala está mais adaptada à violência cometida entre parceiros. Identidade Moral, em por outro lado, foi considerado um preditor de punição. Direção desta influência na maioria dos estudos sugere que penas mais severas estão relacionadas ao desejo de parecer moralmente virtuoso. - TeseGênero e empatia como moduladores dos processos de decisão social no Ultimatum Game: um estudo comportamental e eletrofisiológicoCampanhã, Camila (2014-06-16)
Psicologia
Because we live in society, constantly choices are relate not only our personal interest. Recent study (CAMPANHÃ et a, 2011) was verify that he participants realize your friends as more fair than an unknown, showing a unreleased information in the social decision making studies. Preview studies demonstrated the relation between an event-related potential, the Medial Frontal Negativity (MFN), in the unfair offers to unknown proposers, however not by friends. Beside this, the sLORETA analysis revealed a significant difference in the medial prefrontal cortex region - related to empathy and metallization - in the unknown condition when compared the unfair offers with the fair offers, however, not in the friend condition. The difference in the unfair perception related to the proposer introduces a new question about the widely accept altruistic punishment concept. Therefore, the present study aimed (i) to investigate the empathy and gender impact as modulators factors in the Ultimatum Game (UG) when the interaction is with a trustworthy person (friend) and an unknown; (ii) to investigate the behavior characterized as altruistic punishment in the adapted UG in two different interaction context. Thus, was realized two experiments. The first one, similar the anterior one, the participants played the UG with a friend and an unknown. Therefore, we controlled the empathy level (low and high) and gender. In the second experiment, beside the gender and empathy level control, the participants had to decide whether accept or reject the share proposals the R$120,00 reias between three persons: the proposer, the participant and a third person ( dummy ), that was a friend and a unknown in the first part of the game. In the second part of the game, the participants only decide whether accept or reject in the place of the friend and an unknown and don´t had any earnings and any loss involved. As results, was observed large rate of rejection the unfair offers proposed by an unknown than by the friend. The friend was judged as more fair. Also, was observed that the men reject more offers made by an unknown. The participants with high level of empathy rejected more unfair offers that was made by an unknown and presented the MFN amplitude more negative for unknown proposer and more positive for friend proposer. The men with high level of empathy presented the MFN amplitude more negative for the unknown. In the second experiment, the participants rejected more unfair proposals for both kind of third part. The MFN amplitude was more negative when the proposals were unfair for both (the participant and the third part). As well as women and for high empathy level participants. In the second part of the experiment two, the participants benefited more the friend. The MFN amplitude was more negative for the men in the interaction unknown proposing to the friend. The women presented more large P3 amplitude in the interaction unknown proposing to the friend. Taken together, the results suggest that the empathy and gender impact when a friend is involved. Beside this, the personal gains and losses involvement also was an important factor in the fairness perception. The present study corroborates with preview studies that showed the fairness perception modulated the trust and that he empathy and gender are factors with more or less impact in different context. - TeseIdentidade nacional e narcisismo coletivo nas comunidades remanescentes quilombolas do nordeste brasileiroMorais, Cláudio Jorge Gomes de (2022-05-13)
Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
A identidade nacional é um conceito que se refere a forma que cada sujeito se enxerga ou se representa como membro de um grupo ou nação. O narcisismo coletivo é a identificação que cada um tem com a sua nação e o quanto cada um acha que sua nação não é apreciada como deveria. O presente estudo teve por objetivo investigar a relação entre identidade nacional e narcisismo coletivo nos remanescentes quilombolas do nordeste brasileiro, baseando-se na ideologia política construída sobre essas comunidades remanescentes Quilombolas e os brasileiros não-Quilombolas. Foram avaliados 1003 brasileiros divididos em dois grupos: Grupo Quilombola (GQ) formado por 170 remanescentes de 4 comunidades quilombolas do nordeste, com idade entre 18 e 62 anos de idade; Grupo não-Quilombola (GNQ) formado por 830 brasileiros de diferentes regiões do país. Foram aplicadas a Escala de Identidade Nacional e a Escala de Narcisismo Coletivo na modalidade online. Os Resultados mostram que participantes das comunidades remanescentes Quilombolas pontuaram mais nas duas escalas, indicando maiores níveis de identidade nacional e narcisismo coletivo. Tais resultados indicam que os participantes das comunidades remanescentes Quilombola tendem a ter maior identificação com o povo brasileiro e senso de grupo avaliado pelo narcisismo coletivo