Explicações de professores da educação básica para uma situação problema em ecologia sob o olhar do pensamento sistêmico
Arquivos
Tipo
TCC
Data de publicação
2019-12
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Leme, Gustavo Mota
Orientador
Pechliye, Magda Medhat
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Programa
Resumo
No intuito de trabalhar o ensino de ecologia de forma sistêmica, este trabalho consiste em uma contextualização histórica e social da ciência e as influências das diferentes visões desta na educação ao longo do tempo, conforme as diferentes epistemologias que deram origem ao pensamento científico. Partindo da epistemologia fenomenológica, este trabalho assume como base teórica a teoria da complexidade para analisar as concepções de docentes da educação básica. Por meio de um evento voltado à professores da educação básica, foi selecionado uma das atividades aplicadas para a elaboração deste trabalho. Na atividade em questão, os participantes responderam à uma situação problema. A partir do processo de elaboração das respostas para a proposta, foi analisado as concepções de ciência e educação dos professores, com o objetivo de analisar e interpretar as propostas dos professores, para uma situação problema em ecologia. O processo de elaboração foi gravado e analisado por meio de categorias elaboradas pelo autor, permitindo assim verificar qual o nível de complexidade das respostas, percebendo que entre os três grupos participantes, o grupo 3 (três) apresentou uma visão sistêmica que não contempla todas as categorias propostas.
In the intention to work the ecology`s teaching on the systemic form, this work consist in a historic and social perspective about science and the influence of the different views of this perspective in the education over time, according to the different epistemologies that gave rise to scientific thought. Starting from phenomenological epistemology, this work assume as theoretical basis the theory of complexity to analyses the teacher`s conceptions of basic education. By an event to basic education teachers, one of several the activities was selected to perform this work. In the activity at stake, the participants answered to one problem situation. From the elaboration process of the answer for the proposal, was analyzed the notions of science and education of the teachers, with the objective to analyze and interpret teachers' proposals for a problem situation in ecology. The elaboration`s process was recorded and analyzed through categories elaborated by the author, thus allowing to verify the level of complexity of the answers, gathering that among the three participating groups, the group 3 (three) presented a systemic view that does not include all the proposed categories.
In the intention to work the ecology`s teaching on the systemic form, this work consist in a historic and social perspective about science and the influence of the different views of this perspective in the education over time, according to the different epistemologies that gave rise to scientific thought. Starting from phenomenological epistemology, this work assume as theoretical basis the theory of complexity to analyses the teacher`s conceptions of basic education. By an event to basic education teachers, one of several the activities was selected to perform this work. In the activity at stake, the participants answered to one problem situation. From the elaboration process of the answer for the proposal, was analyzed the notions of science and education of the teachers, with the objective to analyze and interpret teachers' proposals for a problem situation in ecology. The elaboration`s process was recorded and analyzed through categories elaborated by the author, thus allowing to verify the level of complexity of the answers, gathering that among the three participating groups, the group 3 (three) presented a systemic view that does not include all the proposed categories.
Descrição
Palavras-chave
visão sistêmica , ensino de ecologia , concepção de professores , systemic vision , ecology teaching , teacher design