Reflexões em licenciandos de uma universidade particular de São Paulo, a partir do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID)
Tipo
TCC
Data de publicação
2022-06
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Marques, Matheus Francisco
Orientador
Pechliye, Magda Medhat
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Programa
Resumo
Este trabalho analisa e categoriza o desenvolvimento de reflexões em licenciandos de Biologia a partir do PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência), com base em critérios fundamentados na literatura a respeito do processo reflexivo. A metodologia parte da investigação de material produzido pelos integrantes do subprojeto de Biologia do PIBID, na Universidade Presbiteriana Mackenzie, no ano de 2019. O objeto de análise foi um questionário aplicado aos membros do subprojeto no fim do ano em questão, em que foram conduzidas reflexões sobre as experiências e atividades desenvolvidas ao decorrer dos semestres. A categorização das reflexões seguindo critérios pré definidos permitiu uma análise qualitativa acerca dos processos reflexivos desenvolvidos pelos licenciandos do PIBID. Foi observado que, a partir do PIBID, os estudantes de Biologia da Universidade Presbiteriana Mackenzie desenvolveram reflexões com potencial transformador de pressupostos e perspectivas, processo característico da teoria da Aprendizagem Transformadora (MEZIROW, 1997).
This work analyzes and categorizes the development of reflections in Biology undergraduates from the PIBID, based on criteria based on the literature regarding the reflective process. The methodology consists on the investigation of material produced by the PIBID Biology subproject members, at Universidade Presbiteriana Mackenzie, in 2019. The object of analysis was a questionnaire applied to the subproject members at the end of the year in question, in which reflections were conducted on the experiences and activities developed during the course of the semesters. The categorization of reflections following pre-defined criteria allowed a qualitative analysis of the reflexive processes developed by PIBID undergraduates. It was observed that, from the PIBID, Biology students at Universidade Presbiteriana Mackenzie developed reflections with the potential to transform assumptions and perspectives, a characteristic process of the theory of Transforming Learning (MEZIROW, 1997).
This work analyzes and categorizes the development of reflections in Biology undergraduates from the PIBID, based on criteria based on the literature regarding the reflective process. The methodology consists on the investigation of material produced by the PIBID Biology subproject members, at Universidade Presbiteriana Mackenzie, in 2019. The object of analysis was a questionnaire applied to the subproject members at the end of the year in question, in which reflections were conducted on the experiences and activities developed during the course of the semesters. The categorization of reflections following pre-defined criteria allowed a qualitative analysis of the reflexive processes developed by PIBID undergraduates. It was observed that, from the PIBID, Biology students at Universidade Presbiteriana Mackenzie developed reflections with the potential to transform assumptions and perspectives, a characteristic process of the theory of Transforming Learning (MEZIROW, 1997).
Descrição
Palavras-chave
reflexões , PIBID , aprendizagem transformadora , reflections , PIBID , transformative learning