Show simple item record

dc.creatorSilva, Dayana Araújo
dc.date.accessioned2020-10-29T13:13:06Z
dc.date.accessioned2020-12-07T15:10:21Z
dc.date.available2020-12-07T15:10:21Z
dc.date.issued2019-10-16
dc.identifier.citationSILVA, Dayana Araújo. Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo. 2019. 91 f. Dissertação ( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26644
dc.description.abstractTo constitute a city that educates and to educate the subjects in, with and the city itself, is a complex task, nevertheless with several experiences already performed in Brazil and around the world. Seeking to present scientifically how this relationship occurs, this essay aims to present the possible ways for the constitution of a city that educates and is educated out of the analysis, through action research, of the urban formative route constituted in Heliópolis neighborhood - São Paulo. Throughout the evolution of the cities and of the urbanism as a field of knowledge and practices, the city is presented as the space of relationships, coexistence and civility, showing that the infrastructure, the neighborhood, the density and the public services contribute to the education of the subjects who live there. In the field of pedagogy, it is in the relationship between the subjects and the territory that Integral Education happens, contextualized, pertinent and capable of developing the subjects in their multiple dimensions: intellectual, cultural, emotional, physical and social. The binomial - City and Education - guides this research, motivated by 4 years of professional practice in territories, as project manager, in the Educating Cities Program of the Cidade Escola Aprendiz Association, a pioneer social organization of the Bairro-Escola methodology, that promotes integral development of the subjects, starting from questions of the territory.eng
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectcidades educadoraspor
dc.subjectterritório educativopor
dc.subjecteducação integralpor
dc.titleCidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulopor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentFaculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)por
dc.publisher.programArquitetura e Urbanismopor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.description.resumoConstituir uma cidade que educa e educar os sujeitos na, com e a cidade é uma tarefa complexa, porém com diversas experiências já realizadas no Brasil e no mundo. Nesse sentido, buscando apresentar cientificamente como se dá essa relação, esta dissertação se coloca como objetivo apresentar os caminhos possíveis para a constituição de uma cidade que educa e é educada a partir de análise, por meio de pesquisa-ação, do itinerário formativo urbano constituído no bairro de Heliópolis - São Paulo. Ao longo da evolução das cidades e do urbanismo enquanto campo de conhecimento e de práticas, a cidade é apresentada como o espaço das relações, da convivência e da civilidade, mostrando que as infraestruturas, a vizinhança, a densidade e os serviços públicos colaboram para a educação dos sujeitos que nela vivem. No campo da Pedagogia, é na relação entre os sujeitos e o território que se dá a Educação Integral, contextualizada, pertinente e capaz de desenvolver os sujeitos nas suas múltiplas dimensões: intelectual, cultural, emocional, física e social. O binômio - Cidade e Educação - norteia esta pesquisa, motivada por quatro anos de atuação profissional em territórios como gestora de projetos no programa Cidades Educadoras da Associação Cidade Escola Aprendiz, organização social precursora da metodologia do Bairro-Escola, que atua na promoção do desenvolvimento integral dos sujeitos, a partir de questões do território.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0567468291687933por
dc.contributor.advisor1Castro , Luiz Guilherme Rivera de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3552510477284234por
dc.contributor.referee1Rubio, Viviane Manzione
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5094356544302983por
dc.contributor.referee2Mota, José Carlos Batista da
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4432/5/DAYANA%20ARAUJO....pdf
dc.keywordscity and educationeng
dc.keywordseducational territoryeng
dc.keywordsintegral educationeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acesso Aberto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acesso Aberto