Show simple item record

dc.contributor.advisorCampos Neto, Candido Malta
dc.contributor.authorCastro, Ada
dc.date.accessioned2016-04-15T22:46:21Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:16:27Z
dc.date.available2010-11-04
dc.date.available2020-05-28T18:16:27Z
dc.date.issued2010-08-19
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26020
dc.description.abstractIn a dynamic city as São Paulo, the relations between urban policies and mobility are often treated as distinct subjects instead of a complex structure, specially when they are related to the analysis of new property development, like residential areas. Therefore, we consider the following question as most relevant: Have society, public authorities and managers been dealing with those traffic generator poles as part of a city or as a specific situation? The approach, presently suggested for discussion, may be described as a brief review of some urban and access route expansion periods the cities have undertaken until nowadays, searching for embasement on the legislation concerning proposals involving ventures classified as Traffic Generator Poles. In addition to the legislation, it is shown a study on the pioneer methodology, applied by CET/SP since 1979 in Brazil, supported by case studies and related manuals and reports. It should be emphasized that the aim of this research is not to solve the city traffic and transportation problem, but to provide extra material for further discussions, considering the difficulties involved in obtaining information, materials and references from the responsible institutions.
dc.description.abstractEm uma cidade tão dinâmica como São Paulo, a relação entre as políticas urbanas e a mobilidade nem sempre são tratadas em conjunto e sim como assunto a parte, principalmente quando se trata da análise de um novo empreendimento imobiliário, em especial o residencial. Desta forma cabe a seguinte indagação: Como a sociedade e os órgãos públicos e gestores vêm trabalhando estes pólos geradores de tráfego, se pensando no coletivo ou como uma situação totalmente pontual? Esta é a abordagem principal proposta para discussão neste trabalho, que é feita através de uma breve recapitulação de alguns períodos de expansão urbana e viária que a cidade passou até chegar aos dias atuais, buscando um embasamento nas legislações referentes às propositivas que envolvem os empreendimentos classificados por Pólos Geradores de Tráfego. Além das legislações, é realizado um estudo sobre a metodologia pioneira no Brasil, realizada pela CET/SP desde 1979, apoiada em estudos de caso e nos manuais e relatórios da mesma. Cabe aqui ressaltar que este trabalho não tem por objetivo resolver o problema do trânsito e transporte da cidade, mas sim criar um material a mais para que futuras discussões possam vir a existir, visto a dificuldade em obter informações, materiais e referenciais por parte dos órgãos competentes
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenzie
dc.rightsAcesso Aberto
dc.subjectpólos geradores de tráfego
dc.subjecttransporte
dc.subjecttransito
dc.subjecturbanismo
dc.subjecttraffic generator poles
dc.subjecttransportation
dc.subjecturbanism
dc.titlePólos geradores de tráfego: aplicação e impactos nos empreendimentos residenciais em São Paulo
dc.typeDissertação
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7054666585706814
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6447049589028912
local.contributor.board1Zioni, Silvana Maria
local.contributor.board1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4230575294092071
local.contributor.board2Trani, Eduardo
local.contributor.board2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9644465795228861
local.publisher.countryBR
local.publisher.departmentArquitetura e Urbanismo
local.publisher.initialsUPM
local.publisher.programArquitetura e Urbanismo


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record