Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)
    • Teses
    • Arquitetura e Urbanismo - Teses - FAU Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)
    • Teses
    • Arquitetura e Urbanismo - Teses - FAU Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Adolf Franz Heep: um arquiteto moderno

    Thumbnail
    View/Open
    Divulgação não autorizada pelo autor.docx (10.98Kb)
    Date
    2012-02-02
    Author
    Barbosa, Marcelo Consiglio
    Advisor
    Guerra Neto, Abílio da Silva
    Referee
    Campos Neto, Candido Malta
    Referee
    Segawa, Hugo Massaki
    Referee
    Perrone, Rafael Antonio Cunha
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    O objetivo desta pesquisa é analisar a produção arquitetônica de Franz Heep, à luz do desenvolvimento da cidade de São Paulo no pós guerra, financiado pelo capital cafeeiro e em parte pelo capital estrangeiro e a contribuição dos arquitetos imigrantes, auxiliando na construção da metrópole emergente entre 1945 e 1960. A motivação desta tese não é somente escrever uma biografia intelectual, mas entender as diversas interlocuções na obra de Heep e sua relação com a cidade. É também entender a questão da transposição cultural, onde um conjunto de princípios culturais de seu ambiente de origem, a Alemanha da década de 1920 e a França da década de 1930, terão vários ajustes para seu entrosamento no ambiente cultural do Brasil, procurando a pesquisa por vezes distanciar-se do foco somente à obra de Franz Heep e tentar compreender o cenário arquitetônico da época de sua estada no Brasil e seus personagens, atenta às trocas de diálogos culturais, econômicos, políticos e sociais da metrópole com o arquiteto. Na pesquisa são analisadas as origens de sua formação, suas escolhas profissionais, seu primeiro escritório em sociedade com Jean Ginsberg, em Paris da década de 1930, a contribuição dos arquitetos imigrantes como vetores de modernidade para o mercado imobiliário, o trabalho de Heep com Jacques Pilon de 1948 a 1952 e seu próprio escritório, onde desenvolve vários prédios no centro de São Paulo e define uma marca de excelência no prelúdio do mercado imobiliário de 1952 a 1960.
     
    The objective of this research is to analyze the architectural contributions of Franz Heep in the post-war context during the development of the emerging metropolis of São Paulo which was financed by coffee production capital and also in part by foreign capital along with the contribution of immigrant architects between the period of 1945 and 1960. The motivation for this thesis is not to create a mere biographical piece, but to understand his particular architectural language and the relationship of his architectural pieces and the city. It also finds motivation in trying to understand the question of cultural transposition in which several cultural principals originated in Germany in the 20´s and in France in the 30´s had to adjust to be introduced into the Brazilian cultural context. To understand this transposition, much research was done in order to be able to distance the focus from Heep and try to understand the architectural scenery in Brazil at the time he was in the country, paying special attention to the cultural, economic and political dialogues between the respective spokesmen of the metropolis and the architect. The research analyzes the origins of Heep´s formation, his professional choices and his first office in partnership with Jean Ginsberg in Paris during 30´s, the contribution of immigrant architects as vectors of modernity for the real estate market, and Heep´s work with Jacques Pilon and his office from 1948 to 1952, where many buildings in the center of São Paulo were developed and, by consequence, a mark of excellence was established during the prelude of the real estate market during 1952 to 1960.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
    Citation
    BARBOSA, Marcelo Consiglio. Adolf Franz Heep: um arquiteto moderno. 2012. 394 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25837
    Collections
    • Arquitetura e Urbanismo - Teses - FAU Higienópolis [137]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace