Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Ciências da Religião - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Ciências da Religião - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil

    Thumbnail
    View/Open
    Gracione Maia Pereira da Costa Arruda.pdf (478.7Kb)
    Date
    2007-12-12
    Author
    Arruda, Gracione Maia Pereira da Costa
    Advisor
    Liberal, Márcia Mello Costa de
    Referee
    Lopes, Edson Pereira
    Referee
    Farris, James Reaves
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    João Amos Comenius foi o maior educador e pedagogo do século XVII e um dos maiores da história de nosso tempo. Considerava a pedagogia como uma conjunção de idéias religiosas e idéias realistas. A parte religiosa se refere aos fins da educação e a realista aos meios. Os fins da Educação constituem-se em: a salvação e a felicidade eterna com Deus. Esta pesquisa visa apresentar Comenius, no sentido de determinar um ponto de partida à Educação da Humanidade - a Infância que em seu ponto de vista condensa toda a potencialidade para aprender com os critérios de graduação: ordem, métodos, racionalidade os quais contribuem para o processo do amadurecimento infantil. Em Comenius, o ensino/aprendizagem torna-se fácil e eficaz porque ele fundamenta-se no método que é regido pela ordem, pela uniformidade dos métodos, pela sincronização dos tempos e pela graduação das etapas escolares que possibilitarão os objetivos serem alcançados. Cabe ao educador instruir a juventude através de experiência de vida, com base nas diversas fases e graus da experiência escolar, partindo da harmonia das coisas e as sua relação com o todo, com simplicidade, espontaneidade e ensinando o Tudo a Todos. A educação, a partir do pensamento comeniano, implica em uma articulação entre a educação familiar e a educação escolar e que entre as duas instituições se estabeleça uma aliança que as una e as envolva com atribuições diferenciadas no que se apresenta para o mundo infantil.
     
    João Amos Comenius was one of the greatest Educators and Pedagogues of the 17th century and also of our time. He considered Pedagogy as a conjunction of religious and realistic ideas. The religious part is the purpose of education and the realistic part is the way. The purposes of education are the salvation and the eternal happiness with God. This research intends to present Comenius from the beginning of humanity education childhood that it abridges. The potentiality to learn with rules of graduation, method, rationalism, had contributed to the process of growth. In Comenius, teaching / learning becomes easy and efficacious because it trusts the method, ruled by the order, uniformity of orders, synchronicity of times and graduation of scholar skills the goals will be reached. It s educator s responsibility to teach the youth by his own life experiences, based on several phases and degrees of scholar experience, from the harmony of things and its relation with totality with simplicity, spontaneity and teaching everything to everyone. Education, based on Comenian thought, involves familiar and scholar education and an articulation between both institutions, producing an alliance that involves them with different duties to each one and the way they are presented to children.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
    Citation
    ARRUDA, Gracione Maia Pereira da Costa. The contribution of Comenius to child s education. 2007. 84 f. Dissertação (Mestrado em Religião) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25656
    Collections
    • Ciências da Religião - Dissertação - CEFT Higienópolis [239]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace