Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Ciências da Religião - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Ciências da Religião - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Presença do sagrado na música caipira de raiz brasileira: análise de composições de Tião Carreiro e Pardinho

    Thumbnail
    View/Open
    Luiz Manoel Gregolim Junior.pdf (213.6Kb)
    Date
    2011-02-10
    Author
    Gregolim Junior, Luiz Manoel
    Advisor
    Caldas Filho, Carlos Ribeiro
    Referee
    Sousa, Rodrigo Franklin de
    Referee
    Souza, Ney de
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    A presente dissertação versa sobre a Presença do Sagrado na Música de Raiz Caipira Brasileira, mais especificamente analisa as músicas da dupla caipira Tião Carreiro e Pardinho. Dessa forma realiza-se um estudo histórico da música caipira, das tradições caipiras e da cultura caipira. Na mesma perspectiva histórica é feita uma pesquisa sobre a vida e a obra da dupla Tião Carreiro e Pardinho, e por fim apresenta-se uma análise da presença do sagrado nas músicas caipiras desta e de outras duplas. Esta dissertação procura observar as manifestações religiosas encontradas na música caipira, como também outras faces religiosas presentes nas músicas da dupla em destaque. Em se tratando da presença do sagrado, a diferença dessa dupla das demais está no fato de conter em suas músicas outras manifestações da religiosidade brasileira além do catolicismo popular.
     
    This dissertation examines the Presence of the Sacred in Brazilian Country Roots Music mainly focused on songs of the duo Tião Carreiro and Pardinho. By this way, a historical study of hillbilly music, hillbilly traditions and hillbilly culture is done. Through the same historical perspective is carried out a research on the life and work of the duo Tiao Carreiro and Pardinho, and finally analyzes the presence of the sacred in its music and in other duo artists music. With this dissertation, we attempt to observe the religious expression found in Brazilian country roots music, but also other religious events found in the music of the highlighted duo. In regard to the presence of sacred in songs the difference from this duo to the others duo artists is the fact that its songs contain other manifestations of religiosity beyond Brazilian popular catholicism.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25564
    Collections
    • Ciências da Religião - Dissertação - CEFT Higienópolis [239]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace