O Invasor: do roteiro ao romance

View/ Open
Date
2009-02-13Author
Bezerra, Silvia de Paula
Advisor
Atik, Maria Luiza Guarnieri
Referee
Pereira, Helena Bonito Couto
Referee
Reimão, Sandra Lúcia Amaral de Assis
Metadata
Show full item recordAbstract
In this paper we study the crime fiction and film O Invasor, focusing the success partnership between the writer Marçal Aquino and the film director Beto Brant. The path made by novel, screenplay and film was different from the usual, because Aquino ended writing the novel in 2002, after the release of the film in 2001. As primary purpose of this paper, we intend to demonstrate how the characters Ivan, Anísio, Giba/Alaor are developed in both novel and film. Therefore, this paper was divided in three chapters. First, we study the characters in the novel and in the screenplay, and their relations that give them verisimilitude. After that, we analyze the development of characters in cinema and the point of view that, in a movie, is determined by the camera and its movements. Furthermore, we present several aspects of film narrative, identifying those with great importance to the story development. Finally, we discuss about the main characteristics of crime fiction and film, as well as the relation between crime fiction and film in Brazil. About noir fiction and film, we examine their origins, influences and more relevant aspects to understand the novel written by Aquino.
Summary
Neste trabalho abordamos o romance e o filme policial O Invasor, destacando uma parceria de sucesso entre o romancista Marçal Aquino e o cineasta e diretor Beto Brant. O caminho entre romance, roteiro e filme foi transcorrido de forma diferente do habitual, pois Aquino finalizou a escrita do romance em 2002 após o lançamento do filme que ocorreu em 2001. Temos como objetivo principal do estudo em questão mostrar como as personagens Ivan, Anísio e Giba/Alaor são construídas no romance e no filme. Para tanto, o presente trabalho foi divido em três partes. Primeiramente, abordamos a questão das personagens no romance e no roteiro cinematográfico e as relações que lhe conferem verossimilhança. Depois tratamos da construção da personagem no cinema e do foco narrativo que, em um filme, é definido pela câmera e seus movimentos. Apresentamos também diversos aspectos da narrativa fílmica, identificando aqueles que possuem maior destaque para o desenvolvimento da história. Por fim, discorremos sobre as principais características do romance e do filme policial, bem como a relação entre literatura e cinema policial no Brasil. Quanto ao romance e ao filme policial noir, destacamos suas origens, influências e aspectos mais relevantes para situarmos o romance escrito por Marçal Aquino.
CNPq Area
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Citation
BEZERRA, Silvia de Paula. O Invasor: do roteiro ao romance. 2009. 94 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009.