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dc.creatorMoreno, Camilla Cafuocopt_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:45:12Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:12:56Z
dc.date.available2011-11-16pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:12:56Z
dc.date.issued2011-02-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25237
dc.description.abstractThis paper is about an existent dialogue between texts with a distinct nature, meaning, it is a study about the dialogism in literature and mural painting. For that, is used as a analysis corpus, a chapter that is a part of the book El laberinto de la soledad, by Octavio Paz, title De la independencia a la revolucion, in which, the author brings up a reflection about the constitution of the identity formation and ideological of the Mexicans in the XIX century. As a imagery analysis corpus are in two murals of Diego Rivera title The marriage of the artistic expression of the north and south of the continent e la lluvia. The theoretical foundation used to develop this paper comprises authors that discuss the dialogical relations in art and also politics issues and imagery, such as Bakthin, Ferrara, Kristeva, Barros among others, in the matter of dialogical issues and intertextual; Gomes Filho, Dondis, Arnheim, Manguel and others in order to support the imagery analysis and to clarify politics issues and the rehearsals Krauze, Fuentes, Vasconcellos, among others.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectensaiopor
dc.subjectmuralismopor
dc.subjectidentidadepor
dc.subjectrehearsaleng
dc.subjectmuralisteng
dc.subjectidentityeng
dc.titleOs sentidos do olhar sobre a identidade: Diego Rivera e Octávio Pazpor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentLetraspor
dc.publisher.programLetraspor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.description.resumoO presente trabalho desenvolve o diálogo existente entre textos de naturezas distintas, ou seja, estuda o dialogismo existente na literatura e na pintura mural. Para tanto, utiliza-se, como corpus de análise, um capítulo que compõe o livro El laberinto de la soledad, de Octavio Paz, intitulado "De la independencia a la revolución", em que o autor propõe uma reflexão sobre a constituição da formação identitária e ideológica do ser mexicano do século XX. Como corpus de análise imagética estão presentes dois murais de Diego Rivera, intitulados The marriage of the artistic expression of the North and South of the continent e La lluvia. A base teórica utilizada para o desenvolvimento do trabalho compreende autores que discutem questões políticas, identitárias e ensaísticas, tais como Krauze, Fuentes e Vasconcellos, e autores que discutem a questão dialógica e intertextual, como Bakthin, Ferrara, Kristeva e Barros. Para embasar a análise imagética, recorreu-se às considerações de Gomes Filho, Dondis, Arnhei e, Manguel.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1978260256073138por
dc.contributor.advisor1Trevisan, Ana Lúciapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6107851924008207por
dc.contributor.referee1Azevedo, Wilton Luiz dept_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1812469494223175por
dc.contributor.referee2Morais, Osvando José dept_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4197064774904042por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4275/Camilla%20Cafuoco%20Moreno.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2103/1/Camilla%20Cafuoco%20Moreno.pdf


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