Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Dissertações
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Dissertações
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Os sentidos do olhar sobre a identidade: Diego Rivera e Octávio Paz

    Thumbnail
    View/Open
    Camilla Cafuoco Moreno.pdf (757.4Kb)
    Date
    2011-02-16
    Author
    Moreno, Camilla Cafuoco
    Advisor
    Trevisan, Ana Lúcia
    Referee
    Azevedo, Wilton Luiz de
    Referee
    Morais, Osvando José de
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    O presente trabalho desenvolve o diálogo existente entre textos de naturezas distintas, ou seja, estuda o dialogismo existente na literatura e na pintura mural. Para tanto, utiliza-se, como corpus de análise, um capítulo que compõe o livro El laberinto de la soledad, de Octavio Paz, intitulado "De la independencia a la revolución", em que o autor propõe uma reflexão sobre a constituição da formação identitária e ideológica do ser mexicano do século XX. Como corpus de análise imagética estão presentes dois murais de Diego Rivera, intitulados The marriage of the artistic expression of the North and South of the continent e La lluvia. A base teórica utilizada para o desenvolvimento do trabalho compreende autores que discutem questões políticas, identitárias e ensaísticas, tais como Krauze, Fuentes e Vasconcellos, e autores que discutem a questão dialógica e intertextual, como Bakthin, Ferrara, Kristeva e Barros. Para embasar a análise imagética, recorreu-se às considerações de Gomes Filho, Dondis, Arnhei e, Manguel.
     
    This paper is about an existent dialogue between texts with a distinct nature, meaning, it is a study about the dialogism in literature and mural painting. For that, is used as a analysis corpus, a chapter that is a part of the book El laberinto de la soledad, by Octavio Paz, title De la independencia a la revolucion, in which, the author brings up a reflection about the constitution of the identity formation and ideological of the Mexicans in the XIX century. As a imagery analysis corpus are in two murals of Diego Rivera title The marriage of the artistic expression of the north and south of the continent e la lluvia. The theoretical foundation used to develop this paper comprises authors that discuss the dialogical relations in art and also politics issues and imagery, such as Bakthin, Ferrara, Kristeva, Barros among others, in the matter of dialogical issues and intertextual; Gomes Filho, Dondis, Arnheim, Manguel and others in order to support the imagery analysis and to clarify politics issues and the rehearsals Krauze, Fuentes, Vasconcellos, among others.
     
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25237
    Collections
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis [378]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace