Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Mazzaropi, um caipira-cangaceiro: encontro de culturas no cinema brasileiro

    Thumbnail
    View/Open
    Kleber Silva (3.623Mb)
    Date
    2008-02-11
    Author
    Silva, Kleber Eliandro da
    Advisor
    Feijó, Martin Cezar
    Referee
    Lajolo, Marisa Philbert
    Referee
    Gatti, Andre Piero
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Hoping to contribute to enlarge the discussions about the subject of the cultural intertextualidade, the objective of the present dissertation is to contemplate on the parody concept in the film O Lamparina (1964) of Amácio Mazzaropi dedicated to the representation in the social and cultural universe of the caipira with the satire of the cangaço films and about the historical illustration of the most famous cangaceiro Lampião. We will present the influences that passed over comedian Mazzaropi s road, searching to identify to personage caipira in its history lived from the circus-theater to the dimension as director, actor, producer and writer of their own films. We will discuss also some reasons of the critics' indifference, that they joined in the movement called New Movies. Basing on those studies this research moves in an interdisciplinary way through the languages History of the Culture and Cinematographic, presenting the encounter among culture; caipira and cangaceiro , in the way that they are expressed in the fiction condition in the film O Lamparina and in the historical references.
     
    Esperando contribuir para ampliar as discussões sobre a questão da intertextualidade cultural, o objetivo da presente dissertação é refletir sobre o conceito de paródia no filme O Lamparina (1964), de Amácio Mazzaropi dedicado à representação no universo social e cultural do caipira com a satirização dos filmes de cangaço e sobre a figura histórica do mais famoso cangaceiro Lampião. Apresentaremos as influências que transpassaram o caminho do comediante Mazzaropi, buscando formadores da personagem caipira em sua história vivida desde o circo-teatro até a dimensão como diretor, ator, produtor e escritor de seus próprios filmes. Discutiremos também algumas razões da indiferença de críticos, que se uniram no movimento chamado Cinema Novo. Baseando-se nesses estudos, esta pesquisa transita de forma interdisciplinar pelas linguagens História da Cultura e Cinematográfica, apresentando o encontro entre cultura; caipira e cangaceiro, do modo que são expressas na condição de ficção no filme O Lamparina e nas referências históricas.
     
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
    Citation
    SILVA, Kleber Eliandro da. Mazzaropi, um caipira-cangaceiro: encontro de culturas no cinema brasileiro. 2008. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24919
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis [507]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace