Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Acessibilidade em museus de arte: questões para a elaboração de audioguias

    Thumbnail
    View/Open
    Fabiana Marchezi.pdf (20.58Mb)
    Date
    2012-02-29
    Author
    Marchezi, Fabiana
    Advisor
    Stori, Norberto
    Referee
    Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
    Referee
    Coutinho, Rejane Galvão
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This work is the result of a study about audioguides used in art museums as a resource to accessibility for the blind and visually impaired individuals. We started from the concept of disability and accessibility and two sets were considered for the analysis of the audioguides. The first set refers to the analysis of verbal discourses conveyed in the audioguides, in special description, the textual mode present in all audioguides searched. The second set refers to the sound elements present in the audioguides, wich for purposes of this paper were understood as soundtracks. The audioguides used in this study were collected from the Museum of Modern Art of São Paulo (MAM), The Museum of Modern Art, New York (MoMA), The Metropolitan Museum of Art (The Met) and Pinacoteca do Estado de São Paulo.
     
    Este trabalho é resultado de uma pesquisa sobre audioguias utilizados em museus de arte como recurso de acessilidade para públicos cegos ou de baixa visão. A partir da delimitação do conceito de deficiência e acessibilidade foram considerados dois conjuntos temáticos para análise. O primeiro refere-se aos discursos verbais veiculados nos audioguias, em particular a descrição, pois é a modalidade textual encontrada em todos os audioguias pesquisados. O segundo conjunto refere-se aos elementos sonoros presentes nos audioguias que, para fins deste trabalho, foram compreendidos como trilhas sonoras. Os audioguias utilizados nesta pesquisa foram recolhidos do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM), do The Museum of Modern Art- New York (MoMA), do The Metropolitan Museum of Art (The Met) e da Pinacoteca do Estado de São Paulo.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
    Citation
    MARCHEZI, Fabiana. Acessibilidade em museus de arte: questões para a elaboração de audioguias. 2012. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24739
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis [492]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace