Show simple item record

dc.contributor.advisorCapovilla, Alessandra Gotuzo Seabra
dc.contributor.authorFragoso, Analice Oliveira
dc.date.accessioned2016-03-15T19:40:16Z
dc.date.accessioned2020-03-19T15:20:04Z
dc.date.available2014-06-06
dc.date.available2020-03-19T15:20:04Z
dc.date.issued2014-02-18
dc.identifier.citationFRAGOSO, Analice Oliveira. Intervention in executive functions, understanding and meta-understanding reading in children with attention deficit disorder/hyperactivity. 2014. 175 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22554
dc.description.abstractThe studies have investigated the association between attention deficit desorder and hyperactivity and deficits in executive functioning and reading. Consequently, the interventions are necessary in order to try to mitigate the impact of symptoms and difficulties generated by this association in people's lives. Thus, the aim of this study was to implement an intervention program for children with ADHD that promotes the development of their executive functions and reading, including comprehension skills and meta-understanding. The study was conducted with four participants aged between 7 and 14 years old, diagnosed with ADHD, duly enrolled in regular schools in the Greater São Paulo. The research was conducted in three phases. In the first, were administered to the children: Trail Making Test, Auditory and Visual Memory Working Test, Wisconsin Card Sorting, Attention Test for Cancellation, Meta-understanding Scale META Elementary I, Cloze Test and Cubes Subtests and the WISC-IV Vocabulary. Additionally, parents and teachers answered two surveys of executive functioning and regulation. In the second phase was conducted the intervention based on Early Intervention Program on. Executive Functioning (PIAFEx) and techniques to develop understanding and meta-understanding reading, in sessions with a pair of children, twice a week, over 1 year. In the third phase, all tests were reapplied. Quantitative descriptive analysis revealed that all subjects evolved in reading comprehension scores in most meta-understanding reading and some of the scores of executive functions. Quantitative analysis also suggested that the four subjects seem to have achieved improvements in the performance of tasks of executive functions, reading comprehension and meta-understanding. In application of Cloze test, for example, it was possible to realize an improvement of all subjects evaluated in the number of hits, both in the literal and in correction for meaning, which suggests that gained in relation to reading comprehension. The Attention Test for Cancellation, it was observed a tendency of increase in performance of three subjects evaluated. This trend was also observed for some subjects in other tests applied. Thus, in general the procedure seems to have been effective to promote advances in the performances of the participants, especially in tasks of meta-understanding and reading comprehension, but also in some activities of executive functions.
dc.description.abstractEstudos têm investigado a associação entre transtorno de déficit de atenção e hiperatividade e déficits no funcionamento executivo e na leitura. Em consequência, são necessárias intervenções com o objetivo de tentar amenizar o impacto dos sintomas e das dificuldades geradas por essa associação na vida das pessoas. Assim, o objetivo do estudo foi implementar um programa de intervenção para crianças com TDAH que promova o desenvolvimento de suas funções executivas e de leitura, incluindo as habilidades de compreensão e metacompreensão. O estudo foi realizado com quatro participantes com idades entre 7 e 14 anos, com diagnóstico de TDAH, devidamente matriculados em escolas regulares da grande São Paulo. A pesquisa foi conduzida em três fases. Na primeira, foram aplicados às crianças: Teste de Trilhas, Teste de Memória de Trabalho Auditiva e Visual, Teste Wisconsin de Classificação de Cartas, Teste de Atenção por Cancelamento, Escala de Metacompreensão META Fundamental I, Teste de Cloze e Subtestes Cubos e Vocabulário do WISC-IV. Adicionalmente, pais e professores responderam dois inventários de funcionamento executivo e regulação. Na segunda fase, foi conduzida a intervenção com base no Programa de Intervenção sobre Autorregulação e Funções Executivas (PIA-FEx) e em técnicas para desenvolver compreensão e metacompreensão de leitura, em sessões com duplas de crianças, duas vezes por semana, ao longo de um ano. Na terceira fase, todos os testes foram reaplicados. A análise quantitativa descritiva revelou que todos os sujeitos evoluíram em compreensão de leitura, na maioria dos escores de metacompreensão de leitura e em alguns dos escores de funções executivas. A análise qualitativa também sugeriu que os quatro sujeitos parecem ter obtido melhoras nos desempenhos das tarefas de funções executivas, compreensão e metacompreensão de leitura. Na aplicação do teste de Cloze, por exemplo, foi possível perceber uma melhora de todos os sujeitos avaliados no número de acertos, tanto na correção literal quanto na por significado, o que sugere que obtiveram ganhos em relação à compreensão de leitura. No Teste de Atenção por Cancelamento, observou-se uma tendência de aumento no desempenho de três sujeitos avaliados. Essa tendência foi observada também para alguns sujeitos nos demais testes aplicados. Assim, de forma geral, o procedimento parece ter sido eficaz para promover avanços nos desempenhos dos participantes, principalmente nas tarefas de metacompreensão e compreensão de leitura, mas também em algumas atividades de funções executivas.
dc.description.sponsorshipInstituto Presbiteriano Mackenzie
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenzie
dc.rightsAcesso Aberto
dc.subjectfunções executivas
dc.subjectTranstorno do Déficit de Atenção (TDAH)
dc.subjectmetacognição
dc.subjectintervenção
dc.subjectexecutive functions
dc.subjectADHD
dc.subjectmetacognition
dc.subjectintervention
dc.titleIntervenção em funções executivas, compreensão e metacompreensão de leitura em crianças com transtorno de déficit de atenção/hiperatividade
dc.title.alternativeIntervention in executive functions, understanding and meta-understanding reading in children with attention deficit disorder/hyperactivity
dc.typeDissertação
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7782463171842101
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7828325860191703
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3875/Analice%20Oliveira%20Fragoso.pdf.jpg
local.contributor.board1Carreiro, Luiz Renato Rodrigues
local.contributor.board1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0203967709311323
local.contributor.board2Joly, Maria Cristina Rodrigues Azevedo
local.contributor.board2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4118225365370155
local.publisher.countryBR
local.publisher.departmentPsicologia
local.publisher.initialsUPM
local.publisher.programDistúrbios do Desenvolvimento


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record