Ciências da Religião - Teses - CEFT Higienópolis
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Navegando Ciências da Religião - Teses - CEFT Higienópolis por Assunto "CNPQ::CIENCIAS HUMANAS"
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- DissertaçãoA apropriação dos conceitos de martírio (narrativa de karbala) e jihad pelo Hezbollah e a questão da violência como forma de resistênciaLuz, Flávia Abud (2018-02-22)
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
The martyrdom of Hussein and his companions at Karbala, Iraq, was a major turning point in Islamic history in order to draw the religious doctrine and Shiite identity, a fact that highlighted the differences (primarily political) between Sunni and Shiite. The narrative of the event, evoking the ideas of suffering, compassion, justice and even sacrifice for a greater good, throughout history overlaid as a political tone and became part of critical speeches on politics, social and economic aspects, directed at the “external enemies”, such as imperialism, or within, such as local leaders pressures. In the lebanese context the reading of Karbala‟s narrative and the martyrdom of Imam Hussein as made from 1960s by Musa Al-Sadr and later by Ayatollah Muhammad Husayn Fadlallah rescued the revolutionary and political potential of Karbala‟s narrative by presenting the Imam‟s martyrdom as an act of courage and religiosity that had as one of the objectives to defy a political order perceived as oppressive and deviant of Islamic values (such as justice). From the experience of process such as conflicts between Shiite communities in southern Lebanon and soldiers of Palestinian armed resistance, incursions by Israel‟s defense forces into the country (1978 and 1982) and the intensification of the Lebanese civil war (1975-1990), that a militant shiite discourse articulated in the interaction of the concepts of martyrdom, jihad and resistance was forged, sought space and adherents among shiites and manifested through Hezbollah, a self-declared resistance movement that took advantage of the use of violence against foreign targets (Israel‟s defense forces) and their internal allies in Lebanon, such Southern Lebanese Army. This research sought to investigate the link between the interpretation of Shiite doctrine, especially the founding aspects of the aforementioned division of Islam, such as martyrdom (mainly Karbala‟s narrative) and jihad, and Hezbollah‟s activities in Lebanese territory since its inception in 1978 until 2009, when the party participated in the governmental dialogue aimed of stabilizing Lebanon after the political crisis established in 2005, agreed to participate in the cabinet and published a new manifesto. - DissertaçãoGuerra justa e guerra santa: fundamentação moral da guerra nos escritos de Francisco de Vitória e Sayyid QutbMachado, Henrique Bonato (2017-12-15)
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
O presente trabalho tem como objetivo analisar as doutrinas que atuam como suporte moral para as atuações militares atuais em grupos de orientação cristã e muçulmana. Devido à amplitude do tema, fez-se a opção de selecionar dois autores cuja influência é majoritária na fundamentação moral da guerra em ambos os grupos: o teólogo espanhol Francisco de Vitória, notadamente reconhecido como um dos maiores contribuintes para a forma moderna da doutrina da guerra justa. E Sayyid Qutb, pensador egípcio, cujas noções de Estado islâmico e jihad, fundamentam os principais grupos paramilitares islâmicos atuantes em escala global. A construção destes fundamentos é apontada por meio da influência de precursores de ambas as doutrinas, destacando a evolução do pensamento até sua forma particular em Vitória e Qutb, bem como a extensão de suas teses até sua concretização em conflitos reais. O método empregado nesta dissertação é a revisão bibliográfica de artigos, transcrições de discursos e obras de referência no assunto, priorizando o uso de fontes primárias dos dois autores destacados. - DissertaçãoOrdem da desordem: os oratorianos e a modernidade na cultura luso-brasileira nos séculos XVIII e XIXCzinczel, Walter Bronzelli (2018-03-26)
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
O Portugal setecentista constitui-se no espaço geográfico e social, bem como laboratório e canteiro das disputas intelectuais, filosóficas, políticas e religiosas, que visavam alcançar as nações mais adiantadas naquele período. A Ordem da Companhia de Jesus serviram aos interesses do Concílio de Trento, uma vez que o mundo católico desmoronava-se. Inseridos em Portugal são eles um instrumento decisivo para a formação de consciências em consonância com os dogmas tridentino, através de um sistema de ensino dominado pela filosofia escolástica peripatética elaborada no Ratio Studiorum. Ao perceber o atraso cultural português e a necessidade de uma reforma global da sociedade lusitana, diante de uma Europa moderna e culta e, na tentativa de reverter os males causados pelo jesuitismo em Portugal, O Marquês de Pombal procurou, então, realizar mudanças em todos os setores da coroa portuguesa e, principalmente, a na educação. Coube aos oratorianos a responsabilidade pela transformação da sociedade portuguesa e são eles que inserem Portugal na modernidade. - DissertaçãoA religião na construção das interfaces da identidade do quilombo do Mel da Pedreira no Amapá (estudo de caso)Siqueira, Robson de Carvalho (2018-02-08)
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
The present work seeks to reflect on the impact of religion on the identity of the quilombolas of Mel da Pedreira in Macapá / AP, through their religious experiences as a community in its various phases, from magical practices, Catholicism to Protestantism . In what ways did they deal with the religious, whether there was a natural accommodation or if these impacts, extrapolated the expectations of a dominant religious ideology, overcoming what is intended in religious discourse, going beyond rites and behaviors. Through the reading of each religious time, to verify their contributions in the structuring and re-signification of the life of the quilombolas, the way in each religious phase this construction of the identity is legitimized, and, it is incorporated, contributing to the development of a collective identity. To see whether the religious face of Protestantism in the present day represents the face of the identity for which they wish to be recognized and whether it would be the result of a reflective capacity or just a reproduction of religious discourse. Above all, what factors contributed to the incorporation of Protestantism and its permanence in the life and history of this quilombo, as part of its social restructuring and significant advances in the quality of life and in the dreams of the future.