Show simple item record

dc.creatorFerreira, Jandira Sandrapt_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:32:32Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:17:24Z
dc.date.available2012-02-03pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:17:24Z
dc.date.issued2011-02-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26239
dc.description.abstractUnderstanding the changes in attitudes towards others is a key factor to understand human behavior. Correlations between values subliminally presented observed in tasks of decision aim at investigating behavioral attitudes. The aim of this study is to investigate the influence exerted by the subliminal effect uptions cognition in decision tasks in a scenario of stock acquisition through the experimental approach. For this purpose, using the simulation of investment, an experiment which considered four types of decision on whether to purchase the stocks (buy, may buy, may not buy, and not buy) was conducted. This study included 31 professionals in a Neuroscience laboratory, in which each target was preceded by a subliminal stimulus lasting 17 minutes, using a mask bearing words typical of Economics (positive /negative) randomly categorized. The proposal of the research was to analyze the positive or negative effects on decisions. The experimental results were statistically analyzed using the techniques Chi-square and ANOVA. The analysis of the first hypothesis suggests that there was no influence of words on the decision, however, when examining the second hypothesis,the results suggest that when the subject does not know the company, his/her decision can indeed be influenced, showing that lack of knowledge permits influence of words; in the third hypothesis when the choice is related to companies that appear in the BOVESPA index,suggesting companies that do not belong to this index, the subjects are influenced by the words when making decisions about stock acquisition; in the fourth and latest hypothesis the results indicate no difference between men and women. In short, our findings suggest that subliminal effects influence decisions when the subjects are not familiar with the companies,because the subjects were affected in our experiment. It is hoped that these research results may encourage further empirical studies on subliminal influence to enhance the development of behavioral research.eng
dc.description.sponsorshipFundo Mackenzie de Pesquisapt_BR
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjecttomada de decisãopor
dc.subjectefeito subliminarpor
dc.subjectpesquisa experimentalpor
dc.subjectdecision-makingeng
dc.subjectsubliminal effecteng
dc.subjectexperimental researcheng
dc.titleO efeito subliminar em situações de decisões sobre compra de açõespor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentCiências Contábeispor
dc.publisher.programControladoria Empresarialpor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISpor
dc.description.resumoCompreender as mudanças de atitudes em relação aos outros é fundamental para compreensão do comportamento humano. Correlações entre valores apresentados de forma subliminares observados em tarefas de decisões objetivam investigar o comportamento do indivíduo. Este estudo teve como objetivo investigar a influência do efeito subliminar sobre a cognição em tarefas de decisão em opções de compra de ações, mediante abordagem experimental. Para isso, utilizando a simulação de investimento, foi conduzido um experimento que considerou quatro tipos de decisões sobre a possibilidade de compra de ações (compro / talvez compre / talvez não compre / não compro). Participaram do estudo 31 profissionais em um laboratório de Neurociência, em que cada alvo foi precedido por um estímulo subliminar com duração de 17ms, utilizando uma máscara com palavras (positivas / negativas) da Economia,categorizadas aleatoriamente. A pesquisa se propôs a analisar o efeito positivo ou negativo sobre as decisões. Os resultados experimentais foram analisados estatisticamente utilizando as técnicas Qui-quadrado e ANOVA. A análise da primeira hipótese sugere que não houve influência das palavras sobre a decisão, porém, ao analisar a segunda hipótese, os resultados sugerem que, quando o sujeito não conhece a empresa, sua decisão pode, sim, ser influenciada, demonstrando que o não-conhecimento sofre influência das palavras; na terceira hipótese, quando a escolha está relacionada a empresas que estão no índice IBOVESPA, sugerindo para as empresas que não compõem este índice, os sujeitos são influenciados pelas palavras ao efetuarem decisões sobre compra de ações; na quarta e última hipótese os resultados não indicam diferenças entre homens e mulheres. Em suma, os resultados encontrados sugerem que efeito subliminar influencia a decisão, quando os sujeitos não conhecem as empresas, pois os sujeitos foram afetados. Espera-se que os resultados desta pesquisa estimulem novos estudos empíricos sobre a influência subliminar, para o desenvolvimento da investigação comportamental.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9433896003860003por
dc.contributor.advisor1Cardoso, Ricardo Lopespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8587531209405773por
dc.contributor.referee1Boggio, Paulo Sérgiopt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0659408656635728por
dc.contributor.referee2Aguiar, Andson Braga dept_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8776692303907234por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3152/Jandira%20Sandra%20Ferreira.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/889/1/Jandira%20Sandra%20Ferreira.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView
Jandira Sandra Ferreira.pdf942.5Kbapplication/pdfView/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record