Religião e cangaço na cidade de Mossoró
Tipo
Dissertação
Data de publicação
2012-02-14
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Viana, Claudio José Alves
Orientador
Gomes, Antonio Máspoli de Araújo
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Pereira, João Baptista Borges
Campos, Leonildo Silveira
Campos, Leonildo Silveira
Programa
Ciências da Religião
Resumo
A história do conflito entre a cidade de Mossoró e os cangaceiros que tentaram assaltá-la em1927 ofereceu um ponto de partida para a investigação dos elementos constitutivos de suas religiosidades apresentada neste estudo. Procuramos investigar a religiosidade da cidade, como parte do catolicismo oficial, e dos cangaceiros, como religiosidade popular, para, assim, visualizar a relação social entre elas. Para tanto, estudamos a origem e o desenvolvimento da cidade de Mossoró como decorrência social da religião e, na sequência, procuramos verificar como o cangaço surgiu e se desenvolveu na sociedade, além de entender a sua prática religiosa na relação com o seu complexo mundo. Verificamos que personagens diferentes bandidos, homens comuns e autoridades mantinham confiança religiosa frente ao perigo armado; em outras palavras, a mística dos ritos operava externamente às forças imaginárias, constituindo operações mentais para o enfrentamento dos inimigos. Por fim, a pesquisa procura abordar a relação dos dias atuais da cidade com o cangaço e, principalmente, verificar quais as razões que levaram a considerar o cangaceiro Jararaca santo da religiosidade popular.
The history of the conflict among the city of Mossoró and the cangaceiros that tried to assault it in 1927 offered a starting point for the investigation of the constituent elements of their religiosities presented in this study. We tried to investigate the religiosity of the city, as part of the official Catholicism, and of the cangaceiros , as popular religiosity, for visualize the social relationship among them. For so much, we studied the origin and the development of the city of Mossoró as social consequence of the religion and, in the sequence, we tried to verify as the cangaço appeared and grew in the society, besides understanding its religious practice in the relationship with its compound world. We verified that different characters thieves, common men and authorities maintained religious trust in front of the armed danger; in other words, the mystic of the rites operated externally to the imaginary forces, constituting mental operations to face the enemies. Finally, the research approaches the current relationship of the city with the cangaço and, mainly, it verifies which reasons are took to consider Jararaca a saint of the popular religiosity.
The history of the conflict among the city of Mossoró and the cangaceiros that tried to assault it in 1927 offered a starting point for the investigation of the constituent elements of their religiosities presented in this study. We tried to investigate the religiosity of the city, as part of the official Catholicism, and of the cangaceiros , as popular religiosity, for visualize the social relationship among them. For so much, we studied the origin and the development of the city of Mossoró as social consequence of the religion and, in the sequence, we tried to verify as the cangaço appeared and grew in the society, besides understanding its religious practice in the relationship with its compound world. We verified that different characters thieves, common men and authorities maintained religious trust in front of the armed danger; in other words, the mystic of the rites operated externally to the imaginary forces, constituting mental operations to face the enemies. Finally, the research approaches the current relationship of the city with the cangaço and, mainly, it verifies which reasons are took to consider Jararaca a saint of the popular religiosity.
Descrição
Palavras-chave
religião , cangaço , sociedade , santos protetores , religion , cangaço , society , protecting saints
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Citação
VIANA, Claudio José Alves. Religião e cangaço na cidade de Mossoró. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Religião) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.