Now showing items 1-18 of 18

    • Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade 

      Oliveira, Marcia Cristina Polacchini de; http://lattes.cnpq.br/9602521709635362 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-12-17)
      The present work discusses the Art on Stage Project, its creational and development process, held at the State School Plínio Barreto in São Paulo county, and also includes the analisys of the projects student theater company ...
    • O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense 

      Fonseca, Eglon Pinto da; http://lattes.cnpq.br/8431839955566277 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-02-06)
      This research investigates the senses that (how) circus art-educators attribute to body movement, and how these beliefs are articulated in their educational actions. The objective was in fact to their practices through ...
    • A correlação entre a arte contemporânea e o meio ambiente no Instituto Inhotim 

      Pelaes, Maria Lúcia Wochler; http://lattes.cnpq.br/1558830383883155 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-11-28)
      This thesis presents an analysis on the correlation between the works of the contemporary art collection of the Inhotim Institute and the environment. Inhotim is considered the seat of one of the most important museums ...
    • Criação e contação de histórias: um jogo de dados com ação poética e sua contribuição na formação inicial docente 

      Ferreira, Simônica da Costa; http://lattes.cnpq.br/8366751019799056 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-09-03)
      The present research started in the valorization of storytelling in the initial teacher education in the Pedagogy course and it unfolded in the creation of stories with the production of a dice game entitled Dados Poéticos. ...
    • Do broadcasting ao streaming: variações audiovisuais do concerto sinfônico 

      Oliveira, Leandro Vasconcellos de; http://lattes.cnpq.br/7628070221568015 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-14)
      The aim of this thesis is to investigate the live telecasting of symphonic concerts in its history, grammar and aesthetics. The methodology is organized in three distinct and consequent axes: bibliographical survey and ...
    • Filosofia analítica e a produção artística contemporânea: a teoria do conceito agregativo como proposta de superação do desafio da escalabilidade à teoria estética 

      Siqueira, Jean Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/4621987910771532 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-02-16)
      The present work proposes an interdisciplinary investigation concerning the logic of the concept ART, that is, about the circumstances that justify the categorization of something through the predicative expression “is ...
    • Formação cultural e artística de estudantes de pedagogia: constelações potenciais 

      Bonci, Estela Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3223199451667679 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-02-19)
      As a map of the night sky, a celestial chart was drawn for the journey through the constellations present in the universe of the cultural and artistic formation of the Pedagogy students of the Mackenzie Presbyterian ...
    • Fotojornalismo em Campina Grande – PB: mapeamento de relatos e imagens de 1960 a 2012 

      Figueiredo Júnior, Paulo Matias de; http://lattes.cnpq.br/6630857372002869 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 206-08-03)
      La recherche ci-présente est un schéma des photojournalistes qui ont travaillé dans la ville de Campina Grande – PB pendant la période de 1960-2012, ayant comme éléments de soutien des images et des rapports produits par ...
    • Fronteiras instáveis: inautenticidade intercultural na escola de Foz do Iguaçu 

      Carvalho, Francione Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6262224578426097 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2011-12-19)
      his study is part of the thesis that cultural integration in the social imaginary of Foz do Iguaçu, a Brazilian triple border town in the Western area of the State of Parana, is only a political and ideological construction ...
    • Goiabas, açúcar, mãos firmes e tradição: uma cartografia afetiva do saber-fazer artesanal da goiabada cascão 

      Araujo, Fernanda Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/8734872784830526 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-07)
      This study deals with the artisanal know-how of the goiabada cascão, the sweet made of guavas and sugar in copper pot that is culturally representative, which received the title of Intangible Cultural Heritage in some ...
    • Grafos: uma proposta metacuratorial e artística 

      Prado, Carolina Vigna; http://lattes.cnpq.br/2063613822479669 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-08)
      This doctoral thesis is a curatorial and artistic proposal using relational graphs, generated from data extracted systematically and methodically from the works of a particular artist. The artist analyzed for this thesis ...
    • Juventudes, vidas e trajetórias: análise reflexiva acerca da apropriação feita pelo jovem das atividades socioeducativas e socioculturais dos CEUs e os impactos potenciais em sua trajetória de vida 

      Nascimento, Roseli Machado Lopes do; http://lattes.cnpq.br/8819343611079642 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-03-11)
      The research discusses the appropriation process developed by young people who participated in the experience of socio-educational and sociocultural actions, and activities (ASESCs), while Social Education actions, which ...
    • A leitura de imagens artísticas nas aulas de filosofia no ensino médio: desafios à formação docente 

      Santos, Rodrigo Barboza dos; http://lattes.cnpq.br/0749501519385784 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-04-26)
      The present research aims to investigate how artistic elements can appear in Philosophy classes for High School in the São Paulo teaching network. One of the main premises of this thesis concerns the fact that art does not ...
    • Um mergulho no Brasil Naif: a Bienal Naifs do Brasil do SESC Piracicaba: 1992 a 2010 

      D'ambrosio, Oscar Alejandro Fabian; http://lattes.cnpq.br/0717605557593758 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-02-21)
      This study investigates what Naïf Art is, which are its variations and main artists. The most important question is the definition of the object of the study. This research offers a view of some international and Brazilians ...
    • Metodologias artísticas de pesquisa em educação e deslocamento na formação docente: a fotografia como construção do pensamento visual 

      Egas, Olga Maria Botelho; http://lattes.cnpq.br/6871484166230389 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-02-20)
      What can we teach / learn about education with photography? This was the starting point for investigating how photographic images make visible problems related to teaching and learning. From the experience as a trainer ...
    • Poema tridimensional: proposições a partir da coleção de Theon Spanudis 

      Batistin, Fabíola; http://lattes.cnpq.br/3575355902998215 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-03-17)
      This paper have started from the research collection of the art critic, poet, psychoanalyst, teacher and collector Theon Spanudis and its safeguard upheld on two institutions: Museum of Contemporary Art - MAC/USP and ...
    • A tecitura do conhecimento nas redes sociais: habitat das inteligências coletivas 

      Meister, Izabel Patrícia; http://lattes.cnpq.br/5340922290331025 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-12-06)
      This thesis is inserted in the context of social networks, which is embedded in cyberspace. For the complex nature of the phenomenon investigated, this research takes a multidisciplinary approach as fundamental and works ...
    • A universalidade da mulher que se tornou Nossa Senhora e sua relação primitiva-contemporânea na história, arte, religião e semiótica 

      Toda, Egidio Shizuo; http://lattes.cnpq.br/8132722968912358 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-22)
      The present work has the purpose of bringing together historical and artistic facts, as well as elements of the tradition of the early Christian religion, of understanding the figure of Mary. She is the Mother of Jesus, a ...