Orfeu revisitado: do mito à produção teatral em Orfeu da Conceição, de Vinicius de Moraes e em Orpheus Descending, de Tennessee Williams
Date
2020-03-02Author
Silva, Ronnie Lenno Farias
Advisor
Santos, Elaine Cristina Prado dos
Referee
Betella, Gabriela Kvacek
Referee
Trevisan, Ana Lúcia
Metadata
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Studies on mythology have revealed the perenniality and permanence of myths throughout the various historical and literary periods. Particularly the Orpheus myth reveals its enormous capacity to adapt to the various national realities. In this study, the author focuses on the presence of the Orpheus myth in the works: the Georgics, by the Latin poet Virgílio; Orfeu da Conceição, by Brazilian poet Vinicius de Moraes and Orpheus Descending, by United States playwright Tennessee Williams. With the help of Gerard Genette's theoretical framework, this study seeks to demonstrate how Virgil's work, taken as a hypotext (text A), inspired the high-value hypertext (text B and C) of Vinicius and Tennessee plays literary. Considering the specific episode of the katabasis, or the poet's descent into the kingdom of the dead, the researcher analyzes it in each of the works, comparing them for similarities and differentiations. The katabasis is described and evidenced in a course that highlights the power of love, the inevitability of death and the achievement of a path of descent and ascension.
Summary
Os estudos sobre mitologia têm revelado a perenidade e a permanência dos mitos ao longo dos diversos períodos históricos e literários. Particularmente o mito de Orfeu revela-se de uma enorme capacidade de adaptação às diversas realidades nacionais. Neste estudo, o pesquisador se debruça sobre a presença do mito de Orfeu nas obras: as Geórgicas, do poeta latino Virgílio; Orfeu da Conceição, do poeta brasileiro Vinicius de Moraes e Orpheus Descending1, do dramaturgo estadunidense Tennessee Williams. Com o auxílio do referencial teórico de Gerard Genette, este estudo procura demonstrar de que maneira a obra de Virgílio, tomada como hipotexto (texto A), inspirou as peças teatrais de Vinicius e de Tennessee, hipertextos (textos B e C) de alto valor literário. Considerando o episódio específico da catábase, ou a descida do poeta ao reino dos mortos, o pesquisador a analisa em cada uma das obras, comparando-as em busca de similaridades e diferenciações. A catábase é descrita e evidenciada, em um percurso que destaca a potência do amor, a inevitabilidade da morte e a consecução de uma trajetória de descenso e de ascensão.
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CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Citation
SILVA, Ronnie Lenno Farias. Orfeu revisitado: do mito à produção teatral em Orfeu da Conceição, de Vinicius de Moraes e em Orpheus Descending, de Tennessee Williams. 2020. 56 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.