Textos motivadores do Enem, da Fuvest e do Mackenzie: uma análise retórica das propostas de redação
Date
2020-07-08Author
Araújo, Carlos Henrique Teixeira de
Advisor
Batista, Ronaldo de Oliveira
Referee
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
Referee
Elias, Vanda Maria
Metadata
Show full item recordAbstract
From the analysis of a collections of entrance exam texts to guide the text production in the entrance examination of Enem (2009 and 2018), of Fuvest (2009 and 2018) and of Mackenzie Presbyterian University (2009 and 2018), this master’s thesis, through a rhetoric analysis, aims at describing and analyzing the existent and available argumentative procedures in the motivating texts chosen by the described institutions to set forth or to direct the subject of discussion to be considered in the text production exam as a way to access the higher education. In a more specific term, the research method and its procedures contemplate analytical examination of the types of arguments and rhetorical resources applied and prevalent in the motivating texts in terms of to present a base from which candidates could elaborate their own writing in the text production test. The undertaken rhetorical analysis found support on the fundamentals of Text Linguistic and Discourse Analysis, to the extent that it considers persuasion as a text and a discursive component current in rhetorical discourses, in which gets in interaction auditorium and speaker. It was noticed through the analysis that there is a stability in the genre – motivating texts in the entrance exam – with the presence of style, operation and structural organization, despite the temporal distance encompassed by the material selected for analysis. An interpretative synthesis, besides mapping the most applied argumentative strategies in order to obtain effectiveness in persuasion and to set the argumentative direction to be taken by the candidates in the exam, points to a reflection concerning working with text in secondary education which also includes the languages’ rhetorical component.
Summary
A partir do exame de coletâneas de textos motivadores para a elaboração da redação nos exames do Enem (2009 e 2018), da Fuvest (2009 e 2018), da Universidade Presbiteriana Mackenzie (2009 e 2018), esta dissertação de mestrado, por meio de uma análise retórica, tem como objetivo descrever e analisar os procedimentos argumentativos presentes nos textos motivadores escolhidos pelas instituições indicadas para apresentar e/ou direcionar a temática a ser considerada na prova de redação para acesso a cursos universitários. Em termos mais específicos, o método da pesquisa e seus procedimentos contemplaram o exame analítico dos tipos de argumentos e de recursos retóricos empregados e presentes nos textos motivadores tendo em vista apresentar uma base a partir da qual os candidatos dos exames pudessem elaborar suas produções escritas. A análise retórica empreendida encontrou apoio em fundamentos da linguística textual e da análise do discurso de linha francesa, uma vez que considera que a persuasão é fenômeno textual e discursivo presente nos discursos retóricos, nos quais entram em interação auditório(s) e orador(es). Observou-se pela análise que há uma estabilidade no gênero discursivo “coletânea de textos motivadores para proposta de redação”, com a presença de estilo, funcionamento e organização estrutural semelhantes, a despeito da distância temporal englobada pelo material selecionado para análise. Uma síntese interpretativa do trabalho, além de mapear as estratégias argumentativas mais empregadas para efeito de persuasão e orientação da direção argumentativa a ser adotada pelos candidatos dos exames, aponta também para uma reflexão a respeito de um trabalho com o texto na educação básica que contemple também o componente retórico da língua.
CNPq Area
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
Citation
ARAÚJO, Carlos Henrique Teixeira de. Textos motivadores do Enem, da Fuvest e do Mackenzie: uma análise retórica das propostas de redação. 2020. 156 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.