Projeto dislexclub: ativismo digital na dislexia. uma análise das narrativas digitais
Tipo
Dissertação
Data de publicação
2020-08-21
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Ponce, Felipe Affonso Llatas
Orientador
Almeida, Jane Mary Pereira de
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Seabra, Alessandra Gotuzo
Hardagh, Claudia Coelho
Hardagh, Claudia Coelho
Programa
Educação, Arte e História da Cultura
Resumo
Esta pesquisa analisa o Projeto DislexClub, uma iniciativa digital focada em produzir e disseminar conteúdo sobre dislexia através da internet, sob a ótica do ativismo digital. Partindo do pressuposto de que o ativismo digital permite difundir causas, fazer reivindicações, organizar mobilizações ao engajar pessoas em prol de um objetivo comum, a dissertação objetiva investigar se as interações do blog podem representar a formação comunidades ou redes digitais, além de compreender se o Projeto DislexClub pode ser caracterizado como ativismo digital efetivo. Além disso, a dissertação apresenta alguns elementos sobre a dislexia, bem como os desafios educacionais enfrentados por quem a tem, contextualizando o público no qual o conteúdo do DislexClub é direcionado. Argumentando sobre a diferença entre a formação de comunidades e redes digitais, os resultados obtidos assinalam que o Projeto DislexClub exerce certa influência na mobilização em torno de questões importantes em prol dos disléxicos, confirmando os pressupostos do referencial teórico sobre a durabilidade das comunidades e a imprevisibilidade das redes.
This research analyzes the DislexClub Project, a digital initiative focused on producing and disseminating content on dyslexia through the internet, from the perspective of digital activism. Based on the assumption that digital activism allows spreading causes, making demands, organizing mobilizations by engaging people towards a common goal, the dissertation aims to investigate whether blog interactions can represent the formation of communities or digital networks, in addition to understanding if the Project DislexClub can really be characterized as effective digital activism. In addition, the dissertationalsopresents some elements about dyslexia, as well as the educationalchallengesfacedbythosewhohave it, contextualizing the audience in which the content of the DislexClub is directed. Arguing the difference between the formation of communities and digital networks, the results obtained indicate that the DislexClub Project has a certain influence on the mobilization around important issues for the benefit of dyslexics, confirming the assumptions of the theoretical framework on the durability of communities and unpredictability the networks.
This research analyzes the DislexClub Project, a digital initiative focused on producing and disseminating content on dyslexia through the internet, from the perspective of digital activism. Based on the assumption that digital activism allows spreading causes, making demands, organizing mobilizations by engaging people towards a common goal, the dissertation aims to investigate whether blog interactions can represent the formation of communities or digital networks, in addition to understanding if the Project DislexClub can really be characterized as effective digital activism. In addition, the dissertationalsopresents some elements about dyslexia, as well as the educationalchallengesfacedbythosewhohave it, contextualizing the audience in which the content of the DislexClub is directed. Arguing the difference between the formation of communities and digital networks, the results obtained indicate that the DislexClub Project has a certain influence on the mobilization around important issues for the benefit of dyslexics, confirming the assumptions of the theoretical framework on the durability of communities and unpredictability the networks.
Descrição
Palavras-chave
ativismo digital , ciberativismo , comunidades virtuais , redes virtuais , dislexia , disléxicos
Assuntos Scopus
Citação
POUCE, Felipe Affonso Llatas. Projeto dislexclub: ativismo digital na dislexia. uma análise das narrativas digitais. 2020. 86 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.