Projeto dislexclub: ativismo digital na dislexia. uma análise das narrativas digitais
Date
2020-08-21Author
Pouce, Felipe Affonso Llatas
Advisor
Almeida, Jane Mary Pereira de
Referee
Seabra, Alessandra Gotuzo
Referee
Hardagh, Claudia Coelho
Metadata
Show full item recordAbstract
This research analyzes the DislexClub Project, a digital initiative focused on producing and disseminating content on dyslexia through the internet, from the perspective of digital activism. Based on the assumption that digital activism allows spreading causes, making demands, organizing mobilizations by engaging people towards a common goal, the dissertation aims to investigate whether blog interactions can represent the formation of communities or digital networks, in addition to understanding if the Project DislexClub can really be characterized as effective digital activism. In addition, the dissertationalsopresents some elements about dyslexia, as well as the educationalchallengesfacedbythosewhohave it, contextualizing the audience in which the content of the DislexClub is directed. Arguing the difference between the formation of communities and digital networks, the results obtained indicate that the DislexClub Project has a certain influence on the mobilization around important issues for the benefit of dyslexics, confirming the assumptions of the theoretical framework on the durability of communities and unpredictability the networks.
Summary
Esta pesquisa analisa o Projeto DislexClub, uma iniciativa digital focada em produzir e disseminar conteúdo sobre dislexia através da internet, sob a ótica do ativismo digital. Partindo do pressuposto de que o ativismo digital permite difundir causas, fazer reivindicações, organizar mobilizações ao engajar pessoas em prol de um objetivo comum, a dissertação objetiva investigar se as interações do blog podem representar a formação comunidades ou redes digitais, além de compreender se o Projeto DislexClub pode ser caracterizado como ativismo digital efetivo. Além disso, a dissertação apresenta alguns elementos sobre a dislexia, bem como os desafios educacionais enfrentados por quem a tem, contextualizando o público no qual o conteúdo do DislexClub é direcionado. Argumentando sobre a diferença entre a formação de comunidades e redes digitais, os resultados obtidos assinalam que o Projeto DislexClub exerce certa influência na mobilização em torno de questões importantes em prol dos disléxicos, confirmando os pressupostos do referencial teórico sobre a durabilidade das comunidades e a imprevisibilidade das redes.
CNPq Area
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Citation
POUCE, Felipe Affonso Llatas. Projeto dislexclub: ativismo digital na dislexia. uma análise das narrativas digitais. 2020. 86 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.