Benno Perelmutter e Marciel Peinado: estudo do processo de projeto para edificações escolares
Tipo
Dissertação
Data de publicação
2015-08-06
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Nese, Paola Lazzareschi
Orientador
Florio, Wilson
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Perrone, Rafael Antônio Cunha
Tarali, Cibele Haddad
Tarali, Cibele Haddad
Programa
Arquitetura e Urbanismo
Resumo
Esta dissertação tem como objeto de estudo quinze projetos de edifícios escolares da rede pública do
ensino fundamental, produzidos pelos arquitetos Benno Perelmutter e Marciel Peinado para a região
metropolitana e o interior do Estado de São Paulo. Inserida na linha de pesquisa da metodologia de
projeto, tem como objetivo compreender o conjunto de características que compõem os projetos dos
edifícios e analisar as soluções adotadas pelos arquitetos.
Para alcançar os objetivos propostos foram realizadas pesquisas bibliográficas e documentais sobre a
arquitetura escolar, assim como a análise das condições atuais da rede pública de ensino,
principalmente com relação à infraestrutura existente e sua capacidade de atendimento à demanda. O
estudo dos projetos ampliou o conhecimento no tema e contribuiu para estabelecer critérios essenciais
para a análise das características complexas do processo de projeto.
O desenvolvimento da metodologia de investigação dos projetos foi baseado nos critérios do Processo
AQUA e nos procedimentos de avaliação aplicados por Henry Sanoff, com ênfase nos seguintes temas:
local, implantação, programa arquitetônico e sistema construtivo. O estudo mostrou que os recursos
gráficos utilizados são importantes ferramentas de auxílio para a leitura e discussão das condições
espaciais existentes.
Para cada um dos temas, foram formuladas oportunidades de melhoria para o processo de projeto como
motivação para a adoção de novas práticas de projeto, com o intuito de promover a arquitetura escolar.
Os resultados devem também servir para pesquisas futuras, objetivando o desenvolvimento contínuo
das escolas públicas no Estado de São Paulo.
This work has as study object fifteen school buildings projects in the public elementary school system, produced by architects Benno Perelmutter and Marciel Peinado for the metropolitan area and the state of São Paulo. Inserted in the line of research design methodology, aims to understand the set of characteristics that make up the projects of buildings and analyze the solutions adopted by architects. To achieve the proposed objectives were carried out bibliographic and documentary research on school architecture, as well as analysis of current conditions of public schools, especially in relation to existing infrastructure and its on demand service capacity. The study project has expanded knowledge on the subject and helped to establish essential criteria for the analysis of complex features of the design process. The development of the project research methodology was based on the process AQUA criteria and assessment procedures applied by Henry Sanoff, with emphasis on the following themes: local, implementation, architectural program and building system. The study showed that the graphics used are important aid tools for reading and discussion of existing spatial conditions. For each of the issues, opportunities for improvement were formulated for the process design as motivation for the adoption of new design practices, in order to promote school architecture. The results should also serve to further research, aimed at the continuous development of public schools in São Paulo.
This work has as study object fifteen school buildings projects in the public elementary school system, produced by architects Benno Perelmutter and Marciel Peinado for the metropolitan area and the state of São Paulo. Inserted in the line of research design methodology, aims to understand the set of characteristics that make up the projects of buildings and analyze the solutions adopted by architects. To achieve the proposed objectives were carried out bibliographic and documentary research on school architecture, as well as analysis of current conditions of public schools, especially in relation to existing infrastructure and its on demand service capacity. The study project has expanded knowledge on the subject and helped to establish essential criteria for the analysis of complex features of the design process. The development of the project research methodology was based on the process AQUA criteria and assessment procedures applied by Henry Sanoff, with emphasis on the following themes: local, implementation, architectural program and building system. The study showed that the graphics used are important aid tools for reading and discussion of existing spatial conditions. For each of the issues, opportunities for improvement were formulated for the process design as motivation for the adoption of new design practices, in order to promote school architecture. The results should also serve to further research, aimed at the continuous development of public schools in São Paulo.
Descrição
Palavras-chave
Perelmutter, Benno , arquitetura escolar , projeto de edificações escolares , metodologia de projeto , school architecture , school building design , design methodology.
Assuntos Scopus
Citação
NESE, Paola Lazzareschi. Benno Perelmutter e Marciel Peinado: estudo do processo de projeto para edificações escolares. 2015. [328 f.]. Dissertação( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .