O discurso publicitário de empreendedorismo do caderno PME do jornal O Estado de São Paulo
Tipo
Dissertação
Data de publicação
2017-02-21
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Figueiredo, Afonso Celso de Assis
Orientador
Santos, Elaine Cristina Prado dos
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Trevisan, Ana Lúcia
Sant´Anna, Maria Clotilde Perez Rodrigues Bairon
Sant´Anna, Maria Clotilde Perez Rodrigues Bairon
Programa
Letras
Resumo
The media are very interested in the issue of entrepreneurship because of the recent popularization of ideas and beliefs around the matter of creating and developing business. The caderno Pequenas e Medias Empresas do Jornal O Estado de São Paulo, a prominent Brazilian journalistic vehicle, has been developing an advertising discourse about entrepreneurship. Case studies of the aforementioned editorial are analyzed according to the concepts of discourse analysis by Dominique Maingueneau, and also based on the concepts referring to myth and fetish, by Mircea Eliade and Massimo Canevacci, respectively. In addition to the hybridization of the journalistic and advertising genres, discourse analyzes demonstrate the use of mythical representations and of the fetish for the development of a persuasive discourse, which in a sense supports the emerging ideology of entrepreneurship.
Descrição
Palavras-chave
mito , fetiche , discurso publicitário , discurso jornalístico , caderno PME
Assuntos Scopus
Citação
FIGUEIREDO, Afonso Celso de Assis. O discurso publicitário de empreendedorismo do caderno PME do jornal O Estado de São Paulo. 2017. 103 f. Dissertação( Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.