Show simple item record

dc.creatorSampaio, Raquel Freitaspt_BR
dc.date.accessioned2016-04-18T21:48:56Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:13:31Z
dc.date.available2010-03-23pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:13:31Z
dc.date.issued2009-12-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25453
dc.description.abstractThe study of literature, specifically poetry, must find new ways to approach with the development of student interest for such textual genre. Assuming that the teaching of literature and its poetry has been done in the Brazilian school in a way so traditional and outdated, based almost always on historicism and the biography of great writers, as a starting point, this paper analyzes two of the most used textbooks in the literature for high school, both with strong ties with the requirements of the main Brazilian vestibular and Enem, both which have also been analyzed here. Given the established, it is presented in this dissertation a new methodological approach to teaching and learning poetry using a methodology of action research with the proposal of creation of hypermedia poetry by high school students. The project assumed that one must appreciate the character of multiple meanings that poetry is aiming to bring students to an experience of enjoyment of the poetic text and, from then on work on meanings and senses, always having as a mediator the teacher of literature. The results are reported in this work, seek the socialization with teachers of literature, concerned with the development of a critical reader.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectensino médiopor
dc.subjectformação leitorapor
dc.subjectlivro-didáticopor
dc.subjectpoesiapor
dc.subjectpoesia hipermidiáticapor
dc.subjecthigh schooleng
dc.subjecttextbookeng
dc.subjectcritical readereng
dc.subjectpoetryeng
dc.subjecthypermedia poetryeng
dc.titleO uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médiopor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentLetraspor
dc.publisher.programLetraspor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.description.resumoO estudo da literatura, mais especificamente da poesia, precisa encontrar novas formas de aproximação no que tange o desenvolvimento do interesse do aluno por tal gênero textual. Partindo do pressuposto de que o ensino da literatura e de sua poesia tem se dado, na escola brasileira, de maneira tradicional e ultrapassada, baseado, quase sempre, no historicismo e na biografia dos grandes autores, buscou-se, como ponto de partida, analisar dois dos mais usados livros didáticos de literatura para o Ensino Médio, ambos com forte vinculação com as exigências dos principais vestibulares brasileiros e do Enem. Diante do constatado, buscou-se apresentar um novo caminho metodológico para ensinar e aprender poesia e, para tanto, escolheu-se a metodologia da pesquisa-ação com a proposta de criação de poesias hipermidiáticas por alunos do Ensino Médio. O projeto partiu do princípio de que é preciso valorizar-se o caráter de múltiplos significados que a poesia tem, visando a trazer ao discente uma experiência de fruição do texto poético para, a partir daí, trabalhar sentidos e significados, sempre tendo como mediador a figura do professor de literatura. Os resultados obtidos são neste trabalho relatados, buscando socializá-los com os professores de literatura, preocupados com a formação leitora de seu alunado.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6507720863650265por
dc.contributor.advisor1Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalhopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8867051797313548por
dc.contributor.referee1Guimarães, Alexandre Huady Torrespt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5647180339750545por
dc.contributor.referee2Moura, Monicapt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5034451123099716por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10492/Raquel%20Freitas%20Sampaio1.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10493/Raquel%20Freitas%20Sampaio2.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2783/1/Raquel%20Freitas%20Sampaio1.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2783/2/Raquel%20Freitas%20Sampaio2.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record