Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Dissertações
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Dissertações
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical

    Thumbnail
    Date
    2013-02-07
    Author
    Bogossian, Pedro Paulo
    Advisor
    Barros, Diana Luz Pessoa de
    Referee
    Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
    Referee
    Vendramini, José Eduardo
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This dissertation addresses issues related to the syncretization of the musical language to the dramatized scene. Considering the idea that there is a game between the sensory substances, from an act in concert among different expressed plans, we intend to describe, in the expressed plans and in the purport of the drama enunciation, how the music is organized and how it contributes to the construction of the scenic narrative and speech. The corpus of this research is a video recording of a scene chosen among various performances of a theater group from São Paulo, Circo Grafitti. Their work is characterized by musical comedy plays, that have not been performed yet, and they are produced based on a collaborative research, composition or adaptation of scripts and songs. The theoretical framework of the analysis of this dissertation is the French Semiotics by Greimas, because it considers the purport plan of the texts in several planes of expression as well as the syncretization in terms of expression, also it understands the script as an organization which carries the effects of meaning.
    Summary
    A presente dissertação aborda questões referentes à sincretização da linguagem musical à cena teatral. A partir da ideia de jogo entre as substâncias sensoriais, do contracenar entre diversos planos da expressão, visamos a descrever, nos planos da expressão e do conteúdo da enunciação teatral, de que modo a música se organiza e contribui para a construção da narrativa e do discurso cênicos. O corpus desta pesquisa constitui-se da gravação em vídeo de uma cena escolhida dentre vários espetáculos do grupo teatral paulistano Circo Grafitti. O trabalho da companhia se caracteriza por montagens que cultivam o gênero da comédia musical, sempre inéditas, em processo colaborativo no trabalho de pesquisa, composição ou adaptação de textos e canções. O quadro teórico utilizado para proceder à análise é o da Semiótica de linha francesa, greimasiana, por esta trabalhar com o plano de conteúdo dos textos em diversos planos de expressão e com a sincretização no plano da expressão, bem como por entender o texto como uma organização que produz efeitos de sentido.
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
    Citation
    BOGOSSIAN, Pedro Paulo. A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical. 2013. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.
    File URL
    http://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2141/1/Pedro%20Paulo%20Bogossian.pdf
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25274
    Collections
    • Letras - Dissertações - CCL Higienópolis [343]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
    Suporte e manutenção DGLSIS
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
    Suporte e manutenção DGLSIS