Show simple item record

dc.creatorCosta, Victor Matheus Victorino da
dc.date.accessioned2019-12-11T23:54:09Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:12:23Z
dc.date.available2020-05-28T18:12:23Z
dc.date.issued2019-08-16
dc.identifier.citationCOSTA, Victor Matheus Victorino da. Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura. 2019. 81 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224
dc.description.abstractThe theme of this thesis deals with reading and literacy in a digital media context. Theoretical studies about reading and literacy (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b; Soares, 2011, 2012) are reported, in a tradicional view. It is reflected briefly on the pedagogical implication upon the reader development (Kleiman, 2006), including researches in Digital Literacy (Gillen & Barton, 2010) and new technologies. In respect to the study of text, the theoretical proposes about context are revised, in order to base the corpus analysis, which is formed by multimodal texts selected from Facebook. In the experiment report, the worked examples of activities are characterized. In the end, it is included a class exercise suggestion, taking in account the conceptions followed in this research, namely the cognitive activities and the relevance of context to the text comprehension of its multimodal elements, and the collective mobilization in the reading process. It is concluded that multimodal texts in the internet provide significative activities, because multiple interlocutors and multiple languages work together in a situated context.eng
dc.description.sponsorshipUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectletramentopor
dc.subjectleiturapor
dc.subjectmídias digitaispor
dc.subjectcontextopor
dc.subjectmultimodalidadepor
dc.titleLetramento digital: caminhos para o trabalho com leiturapor
dc.typeTesepor
dc.publisher.departmentCentro de Comunicação e Letras (CCL)por
dc.publisher.programLetraspor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.description.resumoTemos como tema desta tese a leitura e o letramento num contexto de mídias digitais. Reportamos nossos estudos a teóricos sobre alfabetização (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b), letramento (Soares, 2011, 2012) e leitura (Kleiman, 2006) tradicionalmente entendidos. Refletimos sobre as implicações pedagógicas para a formação de leitores, incluindo pesquisas sobre letramento digital (Gillen & Barton, 2010) e novas tecnologias. No relato de experiência, caracterizamos as atividades desenvolvidas no contexto do Ensino Médio, o estudo de texto, a internet e a rede social utilizadas. Retomamos as propostas teóricas sobre o contexto, para embasar a análise do corpus, constituído de textos multimodais retirados do Facebook. Ao final, incluímos uma sugestão de atividade em sala de aula levando em conta as concepções seguidas ao longo do trabalho, nomeadamente as atividades cognitivas e o papel do contexto para a compreensão dos elementos multimodais presentes nos textos e a mobilização coletiva no processo de leitura. Concluímos observando que os textos multimodais na internet proporcionam atividades significativas, ao trabalharmos com múltiplos interlocutores e múltiplas linguagens contextualmente situadas.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9816841754573947por
dc.contributor.advisor1Bastos , Neusa Maria Oliveira Barbosa
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6767627111553241por
dc.contributor.referee1Santos, Elaine Cristina Prado dos
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4458112055578708por
dc.contributor.referee2Hanna, Vera Lucia Harabagi
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/7378861073762519por
dc.contributor.referee3Arakaki, Nancy Aparecida
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/5033338892292368por
dc.contributor.referee4Casagrande, Nancy dos Santos
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/0283876748874002por
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4132/5/Victor%20Matheus%20Victorino%20da%20Costa.pdf
dc.keywordsliteracyeng
dc.keywordsreadingeng
dc.keywordsdigital mediaeng
dc.keywordscontexteng
dc.keywordsmultimodalityeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acesso Aberto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acesso Aberto