O poder da palavra: a narrativa presente na aula de história na era das novas tecnologias
Arquivos
Tipo
Dissertação
Data de publicação
2017-08-11
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Almeida, João Marcello de Araújo Costa Lopes de
Orientador
Andrade, Maria de Fátima Ramos de
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
Aparício, Ana Silvia Moço
Aparício, Ana Silvia Moço
Programa
Educação, Arte e História da Cultura
Resumo
This paper proposes to analyze oral narrative of a History teacher in
the classroom. Research has started with the study of History as a narrative;
continued with the investigation of dialogue-based lecture as the path to build
a historical narrative; and established a comparative study of classes in which
the voices of teacher and students are the main element in contrast to a class
in which the oral narrative of a video is the source of the content to be worked.
From this, it is possible to understand that the teacher´s role, especially when
talking about didactic transposition and historical explanation, is essential to
the success of teaching and irreplaceable in relation to the use of any
technological tool.
Descrição
Palavras-chave
narrativa , história , educação , tecnologia
Assuntos Scopus
Citação
ALMEIDA, João Marcello de Araújo Costa Lopes de. O poder da palavra: a narrativa presente na aula de história na era das novas tecnologias. 2017. 118 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .