O uso de mapas auto-organizáveis como ferramenta de análise exploratória em testes cognitivos destinados a medir o desempenho escolar

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Tipo
Dissertação
Data de publicação
2017-05-26
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Jarske, Johne Marcus
Orientador
Silva, Leandro Augusto da
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Seabra, Alessandra Gotuzo
Peres, Sarajane Marques
Programa
Engenharia Elétrica
Resumo
Despite the improvement in schooling rates pointed by international indicators such as PISA 2012/2015 - Program for International Student Assessment, the education quality in Brazil continues to be very poor, necessitating improvements in practically all aspects assessed by the OECD, which organizes PISA, such as performance in reading and mathematics. This study aims to contribute with techniques that can improve the analysis of educational data and proposes the use of self-organizing maps (SOM) as a tool for exploratory data analysis to support discoveries and diagnoses related to school performance, focusing on the analysis of tests developed to measure the development of cognitive abilities in students. It is hoped that these techniques of analysis can help educational researchers in the preparation of better diagnoses related to student’s cognitive development and to assist in the validation process and normalization of the cognitive tests, thus providing techniques for data visualization, patterns and outliers detection, cluster analysis and searching at hidden information in the data.
Descrição
Palavras-chave
análise exploratória , visualização de dados , mapas auto-organizáveis , estatística inferencial , testes cognitivos , desempenho acadêmico , desenvolvimento cognitivo , aprendizado da leitura
Assuntos Scopus
Citação
JARSKE, Johne Marcus. O uso de mapas auto-organizáveis como ferramenta de análise exploratória em testes cognitivos destinados a medir o desempenho escolar. 2017. 110 f. Dissertação( Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.