Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Escola de Engenharia Mackenzie (EE)
    • Dissertações
    • Engenharia Elétrica - Dissertações - EE Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Escola de Engenharia Mackenzie (EE)
    • Dissertações
    • Engenharia Elétrica - Dissertações - EE Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Ferramenta para acompanhamento do processo de ensino-aprendizagem de programação de computadores utilizando o método de aprendizagem por competências

    Thumbnail
    Date
    2010-03-09
    Author
    Ratola, Guilherme Barbosa
    Advisor
    Omar, Nizam
    Referee
    Silva, Leandro Nunes de Castro
    Referee
    Pimentel, Edson Pinheiro
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The learning of computer programming is fundamental in the formation of a computing professional. However, its learning is difficult and longlife, considering that every day new languages and environments appear in the labor market. In the Computer Science courses, many students have difficulties programming, the activity requires the learning of complex concepts. The development of computational environments to support the learning of programming is of great value in this scenario, which involves students, teachers and professionals. Many researches and studies have been developed and they provide important contributions in the construction of learning computing environments. This dissertation proposes the development of a tool to support the process of teaching and learning of programming to students, prioritizing interdisciplinary, with an approach based on the Method of Learning by Competence. It presents also a mechanism of Concept Pyramid as an alternative to the planning of learning for a student. To support teaching of computer programming, the tool, presented in this work, uses the Java programming language, motivated by the high demand for use in undergraduate courses. The students are classified by their prior knowledge of each concept and it is expected that from this information and the measure of the student s Conceptual Gap regarding Conceptual Pyramid of a concept is possible to develop a learning plan for each student. It is expected that the use of this tool, helping the process of teaching and learning in the classroom, contribute to make the representation of concepts, exercises and skills related to each discipline from an appropriate course.
    Summary
    O aprendizado de programação de computadores é fundamental na formação de um profissional de computação. No entanto, esta atividade é de aprendizagem difícil, contínua e permanente, uma vez que a cada dia novas linguagens e ambientes surgem no mercado de trabalho. Nos cursos da área de computação, muitos estudantes apresentam dificuldades para aprender a programar, pois a atividade requer alto nível de competência e o aprendizado e domínio de conceitos complexos. O desenvolvimento de ambientes computacionais que apóiem a aprendizagem de programação é de grande valia nesse cenário, que envolve estudantes, professores e profissionais. Muitas pesquisas e trabalhos têm sido desenvolvidos nessa área, na medida em que fornecem contribuições importantes na construção de ambientes computacionais. Este trabalho apresenta uma ferramenta de suporte ao processo de ensinoaprendizagem de programação a alunos de graduação, priorizando a interdisciplinaridade, com uma abordagem baseada no método de aprendizagem por competências. Apresenta-se aqui também o mecanismo de Pirâmide Conceitual como uma alternativa ao planejamento de aprendizagem para o aluno. Como suporte ao ensino de programação, este trabalho utiliza a linguagem de programação Java, motivado pela alta demanda de utilização nos cursos superiores. Os estudantes são classificados por seus conhecimentos prévios em cada um dos conceitos e é esperado que a partir dessas informações e com a medida do Conceptual Gap com relação a Pirâmide Conceitual de determinado conceito seja possível desenvolver um plano de aprendizagem para esse aluno. Espera-se que a utilização desta ferramenta, auxiliando o processo de aprendizagem, contribua no sentido de tornar a representação de conceitos, exercícios e competências relacionados às disciplinas de um curso de Computação adequada.
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
    File URL
    http://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1517/1/Guilherme%20Barbosa%20Ratola.pdf
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24420
    Collections
    • Engenharia Elétrica - Dissertações - EE Higienópolis [215]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
    Suporte e manutenção DGLSIS
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
    Suporte e manutenção DGLSIS