Recent Submissions

  • Educação profissional para jovens: um estudo baseado no egresso do programa de aprendizagem do Senac Jundiaí 

    Ferraz, Luciany Oliveira; http://lattes.cnpq.br/1908694078300294 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-13)
    This study aims to identify the appropriations constituted from the learning experiences of the graduates of the Learning Program at SENAC Jundiaí, based on Vygotsky’s historical-cultural theory and on the life trajectory ...
  • A repercussão do testemunho de Myrthes Silva no processo de transformação social no Jd. Silvina ­- São Bernardo do Campo 

    Santos, Leandro Rocha dos; http://lattes.cnpq.br/8893486292270471 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-05)
    This research aimed to understand the impact that the testimony of Myrthes Silva promoted in the process of social transformation in the Jardim Silvina district of São Bernardo do Campo, from its own perspective. Taking ...
  • Movimentos de desconstrução: a formação de professores e professoras / coordenadores e coordenadoras da educação básica 

    Americano, Renata Queiroz de Moraes; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8000539D1 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-05)
    Can deconstruction show any evidence of the beliefs and transformations that teachers/coordinators have built throughout their story? How are they present in their educational actions? The following research goes through ...
  • Da ribalta à coxia no Facebook: a construção dos perfis na rede 

    Farias, Daniel Oliveira Kozlowski de; http://lattes.cnpq.br/7398829156910374 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-16)
    Beyond professional communications, social medias offer an environment conducive to contemporary interaction and sociability, becoming a considerable participant in the changing paradigms of social interactions and bringing ...
  • O pioneiro Cornélio Pires do regional ao nacional 

    Ribeiro, Matheus Henrique Pinheiro; http://lattes.cnpq.br/3228933055587224 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-13)
    Through the study of the trajectory of Cornelio Pires, this research deals with the construction of the countryman of São Paulo and its sonority, divulged and spread during the life of the journalist and storyteller. ...
  • Basquete, memória e "espírito mackenzista": um recorte a partir do acervo do Centro Histórico e Cultural Mackenzie (1896-2000) 

    Messias, David; http://lattes.cnpq.br/0290921887357579 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-05-13)
    This research analyzes the history of sport, especially basketball and its arrival in Brazil through Professor Augustus F. Shaw in the late 19th century, with the purpose of integrating the educational curriculum of the ...
  • A galáxia de Gutenberg: possibilidades da leitura digital e seu uso no contexto universitário 

    Nascimento, Misael Batista do; http://lattes.cnpq.br/5949139716269090 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-14)
    This research investigates the easy and difficult aspects of using digital books as an incentive to read in the university context, pointing out indicators that contribute to the use of digital books in this environment. ...
  • Avaliação na educação profissional técnica de nível médio 

    Cruz, Luana Gomes; http://lattes.cnpq.br/1833701419720943 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-13)
    This research aimed to investigate the evaluative practices carried out by the Technical Course teachers. The intention was analyze the extent to which the practices include the proposed evaluation guidelines institutionally. ...
  • Trabalho em grupo: uma estratégia de aprendizagem no ensino superior 

    Casanova, Mousar; http://lattes.cnpq.br/3560121156225807 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-18)
    This study aims to investigate the criteria used by teachers in higher education in work groups. Understanding that the role of teaching is the search and mastery of knowledge and the teacher is the mediator between the ...
  • Mulheres na ciência: análise do livro "As cientistas" 

    Brito, Mariana Santos; http://lattes.cnpq.br/0987638664613849 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-04)
    The presence of women in science is uncommon and, when it does happen, is surrounded by prejudices and inequality. Even the discussion about what is science is not a very simple one, demanding a serious consideration of ...
  • Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional 

    Santos, Augusto Calefo dos; http://lattes.cnpq.br/0276221669905609 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-18)
    The master's thesis of the Post-Graduate Program Education Art and Cultural History of the Mackenzie Presbyterian University is part of the Educator's Training for Interdisciplinarity research and research on educational ...
  • Richard Shaull, um educador presbiteriano 

    Garcia Junior, Colez; http://lattes.cnpq.br/5809392564416921 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-05)
    The research that gave origin to the present work is constituted from a document produced by Richard Shaull, missionary of the Presbyterian Church of the United States working in Brazil, when he occupied the vice-presidency ...
  • A arte musical em duas fontes filosóficas: o juízo estético de Kant e a teoria estética de Rookmaaker 

    Cardozo, Cláudio Roberto; http://lattes.cnpq.br/6035773919123303 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-14)
    During the historical process of definitions of what is pleasant, beautiful, and good artistic expression, we are faced with a moment in history when a response to these questions flourished that had such a great impact ...
  • A trajetória cultural de Flamínio Fávero e suas contribuições socioeducacionais 

    Oliveira, Mariana Matos; http://lattes.cnpq.br/7888747713865197 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-07)
    The present work has as objective to deal with the cultural trajectory of Flamínio Fávero and his socioeducational aids. This relicate personalisable historietalized images is used here "cultural biography", with a vial ...
  • Um museu fora do museu: experiências artísticas e culturais no Metrô de São Paulo 

    Telles, Noemi Zein; http://lattes.cnpq.br/3478469003418874 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-03-15)
    This dissertation considers the possibilities and potentialities of “a museum outside a museum”, and selects as its main study case a public transport equipment which traditionally offers cultural and artistic entertainment ...
  • Convergências entre design e street art: a linguagem das ruas adentrando os espaços 

    Silva, Carlos Francisco de Araujo; http://lattes.cnpq.br/1043853718928508 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-03-13)
    In the contemporary scenario in which the street art expands for the city and enters with your language in new physical spaces, public or private, residential, comercial and artistic spaces in museums, galleries and auction ...
  • Comenius, construindo ética e cidadania na escola confessional do século XXI 

    Silva, Marcio José; http://lattes.cnpq.br/6972274666189236 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-13)
    This dissertation aims to analyze the Christian Confessional Education in Brazil, guided by the Calvinistic or theistic worldview present in the schools of Protestant orientation according to the work of Comenius, educator ...
  • Entre a consciência do corpo e o corpo consciente 

    Pereira, André Rogério; http://lattes.cnpq.br/7621595903706433 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-19)
    This research aims to reflect on the process that takes place between the consciousness of the body and the conscious body from the question asked to professional dancers: "Why do you dance?". Considering that this artistic ...
  • "The beguiled" de Sofia Coppola: o feminino na tela 

    Mussareli, Júlia Machado; http://lattes.cnpq.br/6686100968410265 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-11)
    This dissertation aims to problematize, under the category of gender analysis, Cultural History and Semiotics, the feature film "The Beguiled" through the eyes of director Sofia Coppola. The research goes through the ...
  • Guerra do spray: política, poesia, transgressão, arte e establishment: a relação entre o grafite e São Paulo 

    Reis, César Fuentes Molina dos; http://lattes.cnpq.br/4053963165928285 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-11-12)
    This dissertation analyzes the relationship between Graffiti and its political, poetic, transgressive, artistic and market bias over 50 years, from the national and international manifestations of the 1960s, with the city ...

View more