Recent Submissions

  • Baú da memória: futuros professores e a matemática 

    Pinto, Tatiana Vasconcellos; http://lattes.cnpq.br/0764942464589770 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Comunicação e Letras (CCL)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-09-04)
    What are the memories brought by the students who started Pedagogy courses about the subject of Mathematics? To answer this research question, in addition to the theoretical foundation on the educators training and the ...
  • As santas de Zurbarán e a história da indumentária do século XVII 

    Navarro, Gisele Cristina; http://lattes.cnpq.br/5033769818251617 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-24)
    The Spanish baroque painter Francisco de Zurbarán (1598 - 1664) is known for his mastery of reproducing fabrics, and this skill reached the most notable point in his series of paintings of virgin martyr saints, which depicts ...
  • Trajetórias de estudantes do ensino fundamental anos finais e o papel da escola na construção da esperança 

    Abade, Emiliana; http://lattes.cnpq.br/6512196129246930 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-26)
    This dissertation addresses the hope in public school students of the Elementary School Final Years, characterized as a feeling that is established in the lived reality, able to move the individual to seek possibilities ...
  • Andarilhar e perceber a cidade com crianças da educação infantil: cortejo, arte e mediação cultural 

    Silva, Dilma Ângela da; http://lattes.cnpq.br/4029162553273171 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-07-08)
    This study aims to analyze the relationships between children and the city, mediated by the school through the practices of walking - parades as a possibility of aesthetic, artistic, educational and collective experience ...
  • Projeto dislexclub: ativismo digital na dislexia. uma análise das narrativas digitais 

    Pouce, Felipe Affonso Llatas; http://lattes.cnpq.br/5286224156257825 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-21)
    This research analyzes the DislexClub Project, a digital initiative focused on producing and disseminating content on dyslexia through the internet, from the perspective of digital activism. Based ...
  • Desenvolvimento profissional de professores de cursos profissionalizantes para jovens e adultos 

    Silva, Danilo Curaça; http://lattes.cnpq.br/0118684919376975 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-28)
    This research aims to characterize the learning and professional development processes of teachers of technical courses for young people and adults at an institution that has been operating for over 70 years in the ...
  • Estudo sobre a utilização das metodologias ativas na formação de jovens no ensino profissionalizante 

    Bullara, Cintia Chignoli Moura; http://lattes.cnpq.br/7526524787145881 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-20)
    Active Teaching and Learning Methodologies represent an increase in the possibilities for students to act actively in the construction of their knowledge. This exploratory and descriptive research identified and evaluated ...
  • Uma narrativa sobre a formação dos educadores sociais no centro social nossa senhora do bom parto: percepções sobre a práxis e o desenvolvimento profissional 

    Lopes, Leandro Alves; http://lattes.cnpq.br/1778044733254676 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-19)
    This research sought to analyze how the process of training and professional development of social educators working in the Centro Social Nossa Senhora do Bom Parto occurs, based on their own perceptions, in order to ...
  • Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira 

    Ferreira, Jovanka Mariana de Genova; http://lattes.cnpq.br/8968914565683503 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-01-20)
    This dissertation had as main objective to map how affectivity is presented in academic works of Brazilian authors about E-learning in undergraduate courses. The specific objectives were based on the identification of how ...
  • A educação básica no Brasil. leis de diretrizes e bases: textos e contextos 

    Oliveira, Débora Bueno Muniz; http://lattes.cnpq.br/2313427228519612 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-24)
    Basic education (K-12), due to its relevance to the development of individuals, is not just a fundamental right, enshrined in the constitutions; it is also a fundamental factor for societal development. It is, therefore, ...
  • Na encruzilhada entre diretrizes e teoria: é possível um livro didático interdisciplinar? 

    Dias, Luana Renata Pinheiro; http://lattes.cnpq.br/3584347910971012 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-28)
    This work aimed to analyze how the interdisciplinarity concept is presented and considered in some Brazilian textbooks. For this purpose, an analysis of some materials with an interdisciplinary proposal approved by the ...
  • A biblioteca Mário de Andrade: um espaço das histórias vivas 

    Lotto, Andréa Isabel; http://lattes.cnpq.br/9213250485919235 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-25)
    This research seeks to understand the importance of Brazilian Public Libraries, in particular, the Mário de Andrade Library, whose main objective is to bring part of the historiography, which remains alive through the ...
  • O designer como mediador cultural na ressignificação e circulação do artesanato de comunidades tradicionais 

    Fronza, André Luiz; http://lattes.cnpq.br/9646918668020355 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-01-28)
    It’s observed in Brazil the development of projects in which designers are hired, through government or private institutions, to provide consultancy to groups of artisans in traditional communities, with the objective of ...
  • Wesley Duke Lee e o filiarcado: ensaio alquímico com jogos infantis 

    Pomar, Ruth Blaud; http://lattes.cnpq.br/7371635934907701 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-03-05)
    The purpose of this research was to study the lastest series of works by the Brazilian artist Wesley Duke Lee (1931 - 2010), namely: The Filiarcado - Alchemical Essay with Children's Games, 1999. As a large part of the ...
  • O processo criativo de Wilton Azevedo: diálogos entre a imagem, a palavra e a escritura digital expandida 

    Moreira, Hugo Daniel Rizolli; http://lattes.cnpq.br/0405481558840613 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-01-29)
    The research investigates the creative processes of Brazilian contemporary artist Wilton Azevedo. These are sketches, drawings, paintings and digital compositions that are part of his vast work, which in this way, go from ...
  • Um diálogo entre as constru[(a)ções] da percepção negativa do negro na sociedade brasileira e a exposição “Histórias Afro-Atlânticas” como plataforma de con[ver]s[ações] de mudança dessa percepção 

    Caetano, Sheila Cristina Silva Aragão; http://lattes.cnpq.br/7598786817782412 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-02-21)
    razilian society has made black follow a path of negative perception due to historical and cultural processes that, in general, hinder their acceptance and recognition; while enerating visibility to be identified as a ...
  • A construção de ações educativas de prevenção do abuso sexual na infância 

    Paixão, Érica de Souza; http://lattes.cnpq.br/0140514864406535 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-02-14)
    This research aimed to investigate whether the public education policies of the municipality of Caieiras correspond to expectations for the prevention and protection of children in the school context. We had the research ...
  • Contribuições da arte e dos espaços de criação para a educação profissional 

    Reis, Maria Estela Magalhães; http://lattes.cnpq.br/5114422368381886 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-02-05)
    The convergence between professional education and the arts universe was the biggest challenge of this study, which aimed to investigate and understand how art and creation spaces could contribute to professional education, ...
  • Formação para a cidadania, valores humanos e o diálogo com os princípios da Unesco: agenda 2030 

    Oliveira, Ana Cláudia Freitas de; http://lattes.cnpq.br/1426032377303539 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-03)
    The Mackenzie Presbyterian Institute is a confessional institution that joined UNESCO in 2003, being part of the PEA Network and following the 2030 Agenda. UNESCO proposes some themes to be worked with students that refer ...
  • Trajetória de luta das mulheres do MSTC: construção da imaginação sociológica 

    Silva, Mariana Amalia de Carvalho Castro e; http://lattes.cnpq.br/1256198707934569 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-05-29)
    The modern subject present in large cities is affected in their daily lives by the standardization of social life. The actions are dynamic and there is no time for reflection. In a sophisticated and institutionally structured ...

View more